Márciusban már felbukkantak az első légkondicionálók a hazai üzletekben, de az igazi verseny még csak most kezdődik. A Media Markt minden korábbinál nagyobb kínálattal és egyelőre titkos akciókkal készül a nyárra. Ezzel szemben a Tesco kevésbé bizakodó: mint Hardy Mihály kommunikációs igazgató elmondta, a tavalyi év várakozáson aluli volt, mivel elmaradt a háromhetes folyamatos kánikula. Ez pedig lélektani határnak számít a vevők körében. A cég így épphogy nullszaldósan zárta a légkondicionálók forgalmazását. Persze az sem mindegy, mikor köszönt be a nagy meleg. Ha csak a nyár végén, már sokan azt mondják: kibírják a hátralévő pár hetet klíma nélkül is. Ellenben egy korai, a hét elején tapasztalthoz hasonló hőség bizony már vásárlásra ösztönzi a korábban kitartókat is.
A forgalmazók egyöntetűen azt tapasztalják, hogy leginkább a nagyon olcsó vagy a drága és jó minőségű készülékeket keresik. A Praktiker például - az előbbi igényre alapozva - már március óta akciózik. Náluk már a napokban megnégyszereződött a légkondicionálók iránti kereslet. A nyolc típust forgalmazó barkácsáruházlánc 43 ezer forintos belső split klímával csalogatja a kispénzűeket, vélhetően nem eredménytelenül, ennél olcsóbbat ugyanis nemigen találni a piacon. Az idén egyébként már 10-30 százalékkal drágábban érkezik a távol-keleti áru, amit csak részben magyaráz a réz árának jelentős emelkedése.
Ezzel együtt, reálértéken, vagyis az inflációval korrigáltan, csökkent a klímák ára - állítja Sztankay István, a Klíma- és Hűtéstechnika Kft. ügyvezetője. Hét-nyolc évvel ezelőtt ugyanis átlagosan 30-40 ezer forinttal került kevesebbe egy berendezés és annak beszerelése, mint most. A szakember felhívja a figyelmet arra, hogy nem mindegy, milyen berendezést és kivel szereltet be a fogyasztó. A nagyon olcsó kategória - hasonlóan a háztartási gépek zöméhez - itt is tartogathat kellemetlen meglepetéseket, írja a Népszabadság.