A fő problémát az okozza, hogy a légitársaságok nagyobb mértékben növelték kapacitásaikat, mint amennyire az utasforgalom nőtt, így a töltöttségi mutatók csökkenni kezdtek, ezzel együtt az üzemelés haszonkulcsa 5 százalékkal csökkent.
A cikk idézi Andrew Herdmant, az Ázsia-Óceániai Légitársaságok Szövetségének elnökét, aki azt nyilatkozta: négy évvel ezelőtt a régió légitársaságai könyvelték el a világ légiforgalomból származó profitjának felét, de ezt a szerepet most az amerikai cégek veszik át. Ennek oka, hogy az amerikai légicégek visszafogottabban növelték kapacitásaikat és a diszkont légitársaságok sem növekedtek akkora mértékben, mint Ázsiában. Kisebb mértékben, de a szakértő szerint az is közrejátszik a folyamatokban, hogy az ázsiai társaságok jobban támaszkodnak a légi árufuvarozásra, ezért nagyobb a kitettségük.
A versenyképesség megőrzése érdekében a légitársaságok egy dolgot tehetnek: a valós helyzethez igazítják működésüket és növekedési kilátásaikat. Ennek keretében többen késleltetik az új gépek átvételét és ezzel egyidejűleg felgyorsítják a régebbi géptípusok kivonását.
Emirsyah Satar, a Garuda Indonesia vezérigazgatója a szaklapnak azt mondta, túlbecsülték a gazdaság növekedését, amelyhez fejlesztési programjukat is igazították, most kénytelenek visszalépni és a jövőben "rendkívül óvatosnak" kell lenniük a növekedési tervekkel.
Ennél súlyosabb helyzetben van a Thai Airways, mivel a politikai instabilitás miatt jelentősen csökkent az országba érkező turisták száma. A forgalom 10 százalékkal esett, de a társaság csak fele ekkora mértékben csökkentette kapacitását és 10 százalékkal esett az árbevétele is. Ezek hatásait már csak az ülőhely-kapacitás csökkentésével nem lehet megoldani, elbocsátásokra is számítani kell a thaiföldi légitársaságnál.
A folyamatban érintett még a Philippine Airlines és a Malaysia Airlines is, utóbbi történelme legnagyobb átstrukturálását kénytelen végrehajtani, miután részben a céget sújtó két légikatasztrófa miatt jelentős veszteségeket könyvelt el. A diszkont légitársaságok szintén megérzik a lassabban növekedő gazdaság hátrányait: a közelmúltban a több száz keskenytörzsű repülőgépet rendelő cégek eladják a rendeléseiket, vagy később veszik át az új repülőgépeket.
MTI