A legnagyobb kétellyel az olaszok, csehek és szlovákok fogadják az áruk és szolgáltatások dicséretét, állapítja meg a GfK Piackutató Intézet 21 országban végzett kutatása.
Mind a közép- és kelet-, mind a nyugat-európaiak egyetértenek abban, hogy egyrészt túl sok reklámmal konfrontálódnak, másrészt a szórakoztató elemmel csak nyomokban találkoznak. A spanyolok 92 százaléka tartja terhesnek a sok hirdetést, de az oroszokat és olaszokat is érzékenyen érinti a műfaj; 85-85 százalékos a mutatójuk. Engedékenyebben ítélik meg a helyzetet az osztrákok, finnek, britek és szlovének, mivel csak kétharmaduk szerint túlzott a reklám-mennyiség. Sőt, Nagy-Britanniában és Romániában a megkérdezettek 12 százaléka még több hirdetéssel szeretne találkozni.
Általában elmondható, hogy minél szórakoztatóbb a reklám, annál kevésbé zavarja az embereket. A közhangulatot a reklámok szórakoztató szerepére vonatkozó válaszok tükrözik. Az összesen 21 vizsgált európai országból 14-ben a megkérdezettek 60 százalékánál kevesebben állítják azt, hogy a reklám szórakoztató. Különösen a csehek, olaszok, németek, szlovákok és oroszok szerint unalmasak a reklámok. Egészen más a britek véleménye. Ugyanis 73 százalékuk számára szórakoztatók a hirdetések. De a szlovének 71, és a portugálok 70 százaléka szintén pozitívan vélekedik. Magyarországra ezt a kutatást sajnos nem terjesztették ki.
A megkérdezettek több mint fele a 21 országból 18-ban mondta azt, hogy a reklám hasznos információkat ad az új termékekről. A finnek és szlovének 80 százalékot meghaladó része becsüli nagyra a reklám tájékoztató szerepét. A németek 54 százalékos mutatóval a középmezőnyben foglalnak helyet. Csak Csehországban és Szlovákiában, valamint Olaszországban vonják kétségbe sokan, hogy a hirdetések segítséget adnának az ajánlott termékről való tájékozódáshoz. Általában fény, luxus és szép emberek ösztönöznek vásárlásra.
A svédek 91, görögök 89 és a spanyolok 87 százaléka gondolja azt, hogy a reklámozás hatékony. Az olaszok és oroszok 50 százaléknál valamivel nagyobb része, s a csehek 42 százaléka azt a felfogását hangoztatja, hogy a reklám olyan álvilág bemutatásával akar vásárlásra ösztönözni, ami nem feltétlenül szükséges. A németek 63 százaléka vélekedik úgy, hogy a hirdetés adott termék vásárlásra ösztönöz. A reklámhoz való viszonyulást a GfK csoport nürnbergi székhelyű "Marktforschung" részlege tárta fel, a GfK Euro-Bus hálózata révén. Mind a 21 országban a GfK leányvállalatai kérdeztek meg személyesen vagy telefonon 1000 felnőttet, aki reprezentálja a 15 éves és idősebb lakosságot.
Unalmassá vált a reklámáradat
Túl sok és unalmas - vélekednek napjaink reklámpiaci dömpingjéről Európa lakói. Egy most közölt felmérés szerint leginkább a spanyoloknak terhes a sok hirdetés, legkevésbé pedig a briteket zavarja.