3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) járatritkítás helyett új, ütemes menetrendet javasol az egész ország területére a vasúton, amit 2009 decemberétől akár be is lehetne vezetni - mondta Vitézy Dávid, a VEKE közlekedésfejlesztési munkacsoport vezetője, az egyesület szóvivője pénteken Budapesten.

Vitézy Dávid elmondta, hogy bázis menetrendi javaslatukban a MÁV jelenlegi járműparkja 14 százalékkal csökkenne, és a selejtezéssel, az egyszeri költségek megtakarításával 3 év alatt 4 milliárd forintos megtakarítást lehetne elérni úgy, hogy a közlekedés színvonala javulna, több vonat közlekedne.

A menetrend kialakításakor alapelv volt a színvonalas elővárosi közlekedés megteremtése, a busz-vonat menetrendi rendszerek integrációja, a hatékony eszközfelhasználás, a Dunántúlon hiányzó ütemes menetrend kialakítása, az ország keleti részében az ütemes menetrendből kivett járatok visszaállítása. A vasúti pályát a menetrendhez igazítanák, vagyis ott fejlesztenék, ahol a közlekedés ezt indokolja.

Az egyesület szóvivője az ütemes menetrend előnyei között említette, hogy az eszközparkot, a személyzetet jobban lehet tervezni, a csatlakozásokat jobban meg lehet szervezni. Példa erre, hogy amikor a MÁV a keleti országrészben ezt sikeresen bevezette, utasszám növekedést hozott.

Számításuk szerint a VEKE menetrendi javaslata bevezetése esetén éves szinten 8-10 százalékkal lehetne növelni az utaskilométert, legalább 100 ezer kilométerrel kevesebb lezárt, utasok nélkül közlekedő vonatok lennének.

Vitézy Dávid emlékeztetett arra, Oszkó Péter pénzügyminiszter többször elmondta, hogy a válságkezelés keretében 40 milliárd forint elvonásra van szükség a MÁV-nál, ami a vasúti közlekedést, a szolgáltatási szintet, a vonatok számát is érinteni fogja. A VEKE szerint a 40 milliárd forintot a kormány úgy spórolná meg, ha minden harmadik elővárosi vonatot törölné a menetrendből, holott már a jelenlegi menetrend is jelentős járatritkítást tartalmaz az előző évekhez képest, az iskolaszünetben pedig további járatokat vontak ki a forgalomból.

Vitézy Dávid szerint a járatritkítások nem járnak valódi megtakarítással, ehelyett romlik a szolgáltatás színvonala, a MÁV-nál továbbra is megmarad több ezer fős adminisztrációs létszám. Úgy vélekedett, hogy a MÁV vonatközlekedése megbízhatatlan, a késések miatt az elővárosban nem tud versenyképes lenni.

A VEKE szerint a közpénzen fenntartott Volán és a MÁV szolgáltatóknak együtt kellene működniük, nem egymással versenyezni, és közösen kellene az autózással szemben versenyképes alternatívát kínálniuk. Az egyesület szerint a Volán-társaságokat régió szinten össze kellene vonni, és a vasúttal közös irányítás alá helyezni közlekedési szövetségszerűen. A szóvivő kitért arra, hogy mellékvonali vitában az egyesület nem foglal állást, mert véleményük szerint nem ez a vasút versenyképességének fő kérdése.

A VEKE javaslatát megküldte a miniszterelnöknek, a pénzügyminiszternek, a közlekedési miniszternek, a parlamenti pártok frakcióinak, remélve, hogy belátják, a válságkezelés nem jelentheti a magyar vasút válságának további mélyítését. A leépülési spirálból történő kitöréshez nem az utasokon, hanem a MÁV-on kell spórolni - közölte a VEKE.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!