2001. március 20. 11:00

Mostanában webhelyek gazdái kezdik újra felfedezni közönségüket. A befektetők érdeklődésének elapadása, a tőzsdei lehetőségek beszűkülése következtében felértékelődtek az olyan hagyományos fogalmak, mint a forgalom, az árbevétel, vagy a profit.

Mostanában webhelyek gazdái kezdik újra felfedezni közönségüket. A befektetők érdeklődésének elapadása, a tőzsdei lehetőségek beszűkülése következtében felértékelődtek az olyan hagyományos fogalmak, mint a forgalom, az árbevétel, vagy a profit.


A tőzsdei bevezetés helyett a látogatókra, a potenciális vásárlókra kell újra koncentrálniuk az interneten megjelenő cégeknek. Számos vizsgálat és persze a napi gyakorlat bizonyítja, hogy az egyszerű web-jelenlét, a vállalati brosúrák közvetlen képernyőre vitelének korszaka lejárt. Az internet túljutott a rácsodálkozás időszakán, használata a napi tevékenység része lett.
A Marketing Centrum az elmúlt hetekben végzett CyberScope felmérése szerint a megkérdezett internetezők körében az e-mail küldés és fogadás (78%) után következő leggyakoribb on-line tevékenység a keresés (65%). (Néhány, fejlett internet-kultúrával rendelkező országban a keresés már az első helyre került.) A belga DAD kutatása is megerősíti, hogy egyre kevesebb internetező kapcsolódik a világhálóhoz előre meghatározott cél nélkül. Ahogy a felhasználók egyre tudatosabbá válnak, úgy válik az internet az információszerzést meghatározó eszközévé. (Ezért is egyre ellentmondásosabb a médiában az internetezés szinonimájaként előszeretettel használt "szörfözés" kifejezés.)

A tudatos internetezés terjedésének következtében a vállalati, kereskedelmi honlapokra látogató felhasználókat is egyre inkább a kínált termékekre, szolgáltatásokra vonatkozó információk érdeklik.

Miközben a felhasználói igények egyre világosabban artikulálódnak, a vállalati honlapok tartalmi kínálata nem mindig követi ezt az új igényeket.
A leggyakrabban jelentkező probléma még ma is az, hogy honlapok készítői láthatóan nem döntötték el, kinek is szólnak weboldalaik. Miközben például a legtöbb vállalat kiemelt helyen szerepelteti saját sajtóközleményeit, a vezérigazgató köszöntőjét, vagy a cég történetét, a gyakorlati vizsgálatok az mutatják, hogy az átlagos felhasználókat ezek az információk érdeklik legkevésbé. (Érdemes ilyen szemmel megnézni a világ legforgalmasabb webhelyeit. Az AOL, a Yahoo!, vagy az Amazon
oldalain egyaránt a szolgáltatás, a kínált áru található a középpontban, a céginformáció valahol kevésbé exponált helyen található.)

Alapvetően eltérő tartalomra és felépítésre van szükség, ha szakmai közönséget céloz meg egy site, és megint másra, ha a szélesebb közönséghez kíván szólni. Nem csak a tartalom függ a megcélzott közönségtől, hanem az "előadás" módja is. Így például egy vállalati felhasználói kört célzó site kevésbé igényli a látványos grafikai megjelenítést, mint egy szabadidős-szórakoztató webhely. (A professzionális, jól körülhatárolt információkat kereső látogatókat sokszor kifejezetten zavarják a letöltést lassító képi elemek.)

A Modular Researh tanulmánya szerint a webhelyek vonzerejét mindenekelőtt az intuitív navigáció, ezen belül is a logikus, következetes felépítés és a jól használható kereső határozzák meg. Mindez már meglehetős távolságra van az egyszerű on-line brossúrától.