4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A jelenleginél hosszabb sorokkal és nagyobb tumultussal kell számolniuk az utasoknak annak következtében, hogy március 30-tól Ferihegy is csatlakozik a schengeni övezethez. Míg az egyes terminálon üvegfallal fogják elválasztani egymástól a schengeni és nem schengeni utasokat, Ferihegy 2-n előbbieket a 2A, utóbbiakat a 2B szolgálja majd ki. Bár elkülönítésükre háromszintű biztonsági rendszert dolgoztak ki, ha ennek ellenére is keverednének, akkor az egész terminált evakuálják. Mfor.hu tudósítás.

Szigorúan ellenőrzött határok

Utasszempontból is új korszak kezdődik Ferihegy életében szombat éjféltől annak nyomán, hogy a repülőtér is csatlakozik a schengeni térséghez.

A 2A-n lesz a nagyobb teher

A változással az övezethez tartozó országból egységesen a 2A terminálra érkező utasok járnak majd jól, hiszen nekik leszállás után már nem kell átesniük útlevél-ellenőrzésen, hanem poggyászukat magukhoz véve azonnal elhagyhatják a repülőteret.

A schengeni országba repülő utasok szintén útlevél-ellenőrzés nélkül szállhatnak fel gépeikre, ők azonban várhatóan a változás árnyoldalaival is szembesülnek majd. "A jövőben csak schengeni utasokat kiszolgáló 2A terminál check-in pultjainál várhatóan nagyobb sor lesz majd az eddiginél, és így növekedni fog a várakozási idő" - mondta el az mfor.hu kérdésére Szollár Domokos.

A Budapest Airport (BA) kommunikációs vezetője szerint ennek egyrészt az az oka, hogy a 2A kisebb a 2B-nél, kevesebb a check-in pult, ráadásul itt bonyolódik majd le a forgalom nagyobb része, mintegy 58 százaléka. A látszólag ellentmondásos döntés, miszerint a kisebbik terminálra bízták a nagyobb terhet jelentő schengeni forgalmat, mögött az áll, hogy a 2A-n több a beszállókapu, mint a 2B-n, azaz előbbi terminál több gépet tud egyszerre kiszolgálni.

Másrészt szintén kényelmetlenségekhez vezethet majd az a tény, hogy júniusban megkezdődik a 2-es terminál átépítése - első lépésben el fogják bontani a 2A és a 2B közötti épületrészt.         

Ki őrzi Schengen kapuját?   

Utóbbi munkálatok természetesen érinteni fogják a nem schengeni utasokat is, akik egységesen a 2B terminálról indulnak, illetve oda érkeznek majd. Őket a repülőtér hermetikusan el fogja zárni a schengeni utasoktól - legalábbis addig, amíg át nem estek az útlevél-ellenőrzésen.

A keveredés elkerülése érdekében a BA háromszintű biztonsági rendszert dolgozott ki. Első körben a légikikötő forgalmát, illetve a gépek földi mozgását irányító Operative Service (OPS) már a repülőgép leszállásakor megállapítja, hogy az a schengeni övezetből vagy azon kívülről érkezett. Ezt követően a földi kiszolgáló értesíti erről az utasokat a repülőtől a megfelelő terminálhoz szállító buszvezetőt, aki maga is meggyőződik a gép eredetéről.

A teljes biztonság érdekében azonban a schengeni terminál kapuját a sofőr távirányítója sem nyitja majd, a bejárat őrzése az éjjel-nappal ott posztoló rendőr feladata és felelőssége lesz. Ő is azonban csak azután tárhatja ki Schengen kapuját az utasok előtt, miután beszélt a buszvezetővel.

Evakuálhatnak is

Mindezek ellenére nem zárható ki, hogy a nem schengeni utasok sorozatos emberi mulasztások nyomán a schengeni terminálon kötnek ki, és így útlevél-ellenőrzés nélkül hagyhatják el a repülőteret. Ebben az esetben teljes egészében evakuálják a terminált, lezárják a parkolókat, a rendőrség átvizsgál minden helyiséget, és minden egyes utast ellenőriz. Ez nyilvánvalóan hosszú időbe telik, azaz a menetrend felborul.

Míg Ferihegy 2-n két külön terminálba terelik a schengeni és  a nem schengeni utasokat, addig a fapadosok számára fenntartott egyes terminálon nem lesz ilyen típusú elkülönítés. A biztonsági ellenőrzésre egy helyen kerül majd sor, az övezeten kívülről érkező, illetve kívülre induló repülőgépek utasainak viszont útlevél-ellenőrzésen is át kell esniük; a tranzitváróban egy üvegfal választja majd el a schengeni és nem schengeni gépek utasait.

Háromszázmillióba került

A csatlakozással kapcsolatos munkák mintegy 300 millió forintot emésztettek fel, amit a BA saját forrásaiból finanszírozott, közölte kérdésünkre Szollár Domokos. Ebből az összegből a kettes terminálon hat darab új, két irányba nyitható útlevél-ellenőrző pontot, két új buszos beszállókaput és egy új utasbiztonsági ellenőrző pontot építettek ki, a repülőtéri alkalmazottak pedig oktatáson vettek részt.          

A mostani változás egyébként leginkább a Malévet érinti, hiszen a légitársaság március 30-tól nem csak a 2A, hanem a 2B terminált is használja majd. Emellett több nagy nemzetközi légitársaság, így az AirFrance, a Lufthansa és az Alitalia is költözni kényszerül.

Wéber Balázs


Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!