Utasszempontból is új korszak kezdődik Ferihegy életében szombat éjféltől annak nyomán, hogy a repülőtér is csatlakozik a schengeni térséghez.
A 2A-n lesz a nagyobb teher
A változással az övezethez tartozó országból egységesen a 2A terminálra érkező utasok járnak majd jól, hiszen nekik leszállás után már nem kell átesniük útlevél-ellenőrzésen, hanem poggyászukat magukhoz véve azonnal elhagyhatják a repülőteret.
A schengeni országba repülő utasok szintén útlevél-ellenőrzés nélkül szállhatnak fel gépeikre, ők azonban várhatóan a változás árnyoldalaival is szembesülnek majd. "A jövőben csak schengeni utasokat kiszolgáló 2A terminál check-in pultjainál várhatóan nagyobb sor lesz majd az eddiginél, és így növekedni fog a várakozási idő" - mondta el az mfor.hu kérdésére Szollár Domokos.
A Budapest Airport (BA) kommunikációs vezetője szerint ennek egyrészt az az oka, hogy a 2A kisebb a 2B-nél, kevesebb a check-in pult, ráadásul itt bonyolódik majd le a forgalom nagyobb része, mintegy 58 százaléka. A látszólag ellentmondásos döntés, miszerint a kisebbik terminálra bízták a nagyobb terhet jelentő schengeni forgalmat, mögött az áll, hogy a 2A-n több a beszállókapu, mint a 2B-n, azaz előbbi terminál több gépet tud egyszerre kiszolgálni.
Másrészt szintén kényelmetlenségekhez vezethet majd az a tény, hogy júniusban megkezdődik a 2-es terminál átépítése - első lépésben el fogják bontani a 2A és a 2B közötti épületrészt.
Ki őrzi Schengen kapuját?
Utóbbi munkálatok természetesen érinteni fogják a nem schengeni utasokat is, akik egységesen a 2B terminálról indulnak, illetve oda érkeznek majd. Őket a repülőtér hermetikusan el fogja zárni a schengeni utasoktól - legalábbis addig, amíg át nem estek az útlevél-ellenőrzésen.
A keveredés elkerülése érdekében a BA háromszintű biztonsági rendszert dolgozott ki. Első körben a légikikötő forgalmát, illetve a gépek földi mozgását irányító Operative Service (OPS) már a repülőgép leszállásakor megállapítja, hogy az a schengeni övezetből vagy azon kívülről érkezett. Ezt követően a földi kiszolgáló értesíti erről az utasokat a repülőtől a megfelelő terminálhoz szállító buszvezetőt, aki maga is meggyőződik a gép eredetéről.
A teljes biztonság érdekében azonban a schengeni terminál kapuját a sofőr távirányítója sem nyitja majd, a bejárat őrzése az éjjel-nappal ott posztoló rendőr feladata és felelőssége lesz. Ő is azonban csak azután tárhatja ki Schengen kapuját az utasok előtt, miután beszélt a buszvezetővel.
Evakuálhatnak is
Mindezek ellenére nem zárható ki, hogy a nem schengeni utasok sorozatos emberi mulasztások nyomán a schengeni terminálon kötnek ki, és így útlevél-ellenőrzés nélkül hagyhatják el a repülőteret. Ebben az esetben teljes egészében evakuálják a terminált, lezárják a parkolókat, a rendőrség átvizsgál minden helyiséget, és minden egyes utast ellenőriz. Ez nyilvánvalóan hosszú időbe telik, azaz a menetrend felborul.
Míg Ferihegy 2-n két külön terminálba terelik a schengeni és a nem schengeni utasokat, addig a fapadosok számára fenntartott egyes terminálon nem lesz ilyen típusú elkülönítés. A biztonsági ellenőrzésre egy helyen kerül majd sor, az övezeten kívülről érkező, illetve kívülre induló repülőgépek utasainak viszont útlevél-ellenőrzésen is át kell esniük; a tranzitváróban egy üvegfal választja majd el a schengeni és nem schengeni gépek utasait.
Háromszázmillióba került
A csatlakozással kapcsolatos munkák mintegy 300 millió forintot emésztettek fel, amit a BA saját forrásaiból finanszírozott, közölte kérdésünkre Szollár Domokos. Ebből az összegből a kettes terminálon hat darab új, két irányba nyitható útlevél-ellenőrző pontot, két új buszos beszállókaput és egy új utasbiztonsági ellenőrző pontot építettek ki, a repülőtéri alkalmazottak pedig oktatáson vettek részt.
A mostani változás egyébként leginkább a Malévet érinti, hiszen a légitársaság március 30-tól nem csak a 2A, hanem a 2B terminált is használja majd. Emellett több nagy nemzetközi légitársaság, így az AirFrance, a Lufthansa és az Alitalia is költözni kényszerül.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum