3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Hétfőre leállt az orosz olajszállítás Lengyelországba és Németországba a Barátság kőolajvezetéken, közölték a lengyel PERN vezetéküzemeltetőnél hétfőn. "Levelet küldtünk Fehérorszországnak, magyarázatot kérve, de még nem tudjuk, miért szünetel a szállítás" - mondta a PERN szóvivője, Tomasz Zakrzewski.

Máshonnan jön?

Moszkvai elemzők már a múlt héten a Barátság (Druzsba) vezeték "alkonyát" jósolgatták, az orosz-fehérorosz olajvámvitával kapcsolatban. Oroszország újévtől tonnánként 180 dolláros exportvámot vetett ki a Fehéroroszországba irányuló, évi húszmillió tonnányi olajszállításaira is, és válaszul Fehéroroszország tonnánként 45 dolláros tranzitdíjjal sújtotta a területén áthaladó Barátság vezetéken Európába áramló évi 70 millió tonnányi orosz olajat. Ez a tranzitdíj valamivel több mint tíz százalékkal emelné a Barátságon át áramló olaj költségét.

A vezeték Mazirnál délre forduló ágán áramlik az olaj Ukrajnán át Szlovákiába és Magyarországra is. A Molnál azt mondták az MTI-nek, hogy sem a szállításban, sem az ár szempontjából nem várnak problémákat.

Oroszország közvetlen indítéka az exportvám kivetésére az volt, hogy nem tudott megegyezni Fehéroroszországgal az orosz olajból ottani finomítókban készült olajtermékek nyugati eladására kivetett exportvám megosztásáról vámuniós sémájuk keretében. Moszkvai elemzők mélyebb, stratégiai rugót látnak a fehéroroszországi orosz olajexportvám kivetésében. Az orosz kormány arra igyekszik rászorítani az orosz vállalatokat, hogy ne a Barátságon keresztül pumpálják az olajat szomszédaiknak, hanem olyan alternatív exportcsatornákon át, amelyek nem haladnak át tranzitországokon, mondta a Russian Energy Weekly szakbulletin főszerkesztője a brit BBC orosz adásának.

Alternatív útvonalakat keresnek

A Finn-öbölben lévő Primorszk terminálján át már évi 75 millió tonna orosz olajat exportálnak, holott öt esztendeje még semmit sem szállítottak ezen a Balti-tengeri útvonalon. Ezzel szemben a Litvánián át haladó olajtranzitot gyakorlatilag elzárták (miután a litván Mazeikiu finomítót tavaly megvette a lengyel PKN Orlen olajtársaság) azzal az ürüggyel, hogy műszaki problémák merültek fel a vezeték 1-es ágán. A múlt év utolsó negyedében egymillió tonnával csökkentették az olajáramlást a Barátság Unyecsa és Mazir közötti szakaszán is, ugyancsak műszaki okokra hivatkozva - fejtegette Mihail Krutyihin, aki szerint végül el fogják zárni a Barátságon haladó összes áramlást, és az olajat más útvonalakra terelik majd át.

Krutyihin szerint a vezeték utolsó éveit éli. Műszakilag felettébb elhasznált, és senki sem akarja megjavítani. Az olajat, amelynek bányászata csak nagyon szerényen fog növekedni, át fogják irányítani részint a Baltikum (Primorszk) felé, részint a Fekete-tenger felé, amelyen át most évi 55 millió tonnát exportálnak, és a Boszporuszt elkerülő (Burgasz-Alexandrúpoli) vezetéken még többet exportálhatnak. A keleti irányban vezeték épül a Csendes-óceán (Japán) és Kína felé - magyarázta az orosz elemző.

A Mol, amely szinte teljes olajimportját a Barátságon keresztül bonyolítja, évi nyolcmillió tonnát vásárol Magyarország és 5,5 milliót Szlovákia számára. A Mol 2005 elején ötéves szerződést kötött a piacvezető Lukoillal évi ötmillió tonna olaj szállítására. Ez a szerződés tehát a Mol vásárlásainak nem egészen 40 százalékát fedezi és három év múlva lejár. A Lukoil, amely a múlt év végén 30 magyarországi benzinkúttal gyarapította a már a tulajdonában lévő három tucatot, korábbi orosz sajtójelentések szerint a Molban is részesedésre vágyott.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!