3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Véget ért szerda hajnalban a British Airways légi utaskísérőinek négynapos sztrájkja, amelyet a légitársaság vezetője a munkabeszüntetést meghirdető szakszervezet szempontjából "kudarcnak" minősített.

A BA 13 ezer légi utaskísérőjéből 12 ezret képviselő Unite szakszervezet egy héten belül a második sztrájkot szervezte. Az akció szombaton nulla órakor indult és szerdán nulla órakor ért véget. A sztrájksorozat bér-, létszám- és munkaszervezési viták miatt kezdődött. A cég légi kiszolgáló személyzete az előző hétvégén is sztrájkolt, akkor három napig.

Willie Walsh, a British Airways vezérigazgatója azonban a szakszervezetnek a sztrájk utolsó napján írt nyílt levelében közölte: a Unite akciója nem tudta "földre kényszeríteni" a légtársaságot, a BA a sztrájknapokon is az utasok 75 százalékát eljuttatta célállomásukra, és az utaskísérők "jóval több mint 60 százaléka" felvette a munkát. Walsh szerint ugyanakkor a cég nem akarja a viszály folytatódását, és méltányos megegyezésre törekszik. A vezérigazgató a Daily Mirror által közölt nyílt levélben ismét felajánlotta a sztrájksorozat előtt tett kompromisszumos bérjavaslatot, amely négy évre szól, és az első évre bérbefagyasztást, a továbbiakra pedig évi 3-4 százalékig terjedő fizetésemeléseket tartalmaz.

A munkajogi viszály előzményeként a súlyos anyagi gondokkal küszködő British Airways vezetése tavaly novemberben két évre befagyasztotta az utaskísérők bérét, háromezret közülük részmunkaidős foglalkoztatásra helyezett át, és csökkentette a hosszú távú járatok légi kiszolgáló személyzetének létszámát.

A szakszervezet szerint a cég ezzel munkaszerződéseket sértő módosításokat kényszerített az utaskísérői állományra, előzetes konzultáció nélkül. A vita az utóbbi időszakban még tovább is mélyült, mivel a Unite most már azt is követeli, hogy a BA állítsa vissza a sztrájkolóktól véglegesen megvont jelentős utazási kedvezményeket. A minden BA-alkalmazottat megillető kedvezmények közé tartozik, hogy a munkatársak, valamint közvetlen családtagjaik - az alkalmazott hat hónapi munkaviszonya után - a teljes ár tíz százalékáért utazhatnak a British Airways bármelyik járatán, öt év munkaviszony után pedig évi egy, húsz év után évi két ingyenjegy jár bárhová a világon.

Mindez azonban nem része a munkaszerződéseknek, és a BA előre figyelmeztette utaskísérőit, hogy ha sztrájkolnak, véglegesen elveszítik minden kedvezményüket. Walsh nyílt levelében sem esett szó a kedvezmények visszaállításáról.

A British Airways eddigi legrosszabb üzleti félévét zárta tavaly szeptemberben: adófizetés előtti vesztesége 292 millió font (90 milliárd forint) volt. Ez azt jelenti, hogy a BA percenként több mint ezer font veszteséggel működött. A decemberrel zárult negyedévről további 50 millió font adó előtti veszteséget jelentett a cég. A társaság vezetése ezután drasztikus takarékossági programba kezdett; ennek része az utaskísérőket érintő megszorító intézkedéscsomag.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!