2014. december 6. 20:10

Végleg leállították a termelést pénteken az Opel bochumi gyárában.

A németországi Ruhr-vidék iparvárosában 52 évig működött az Opel összeszerelő üzeme. A zárást eredetileg december közepére időzítették, de a tervezettnél hamarabb legyártották az utolsó évre előirányzott 90 ezer darabot a cég családi modelljéből, a Zafirából, amely ezentúl a rüsselsheimi gyárban készül.

A 3300 bochumi alkalmazott többsége végkielégítést kap és a munkáltató által alapított, ideiglenes, legfeljebb két évre szóló munkaviszonyt biztosító vállalathoz - úgynevezett átmeneti társasághoz - kerül, amely tanácsadással, képzéssel támogatja az elhelyezkedésben az elbocsátandó dolgozókat. A gyár területének egy részén alkatrészraktárat alakítanak ki, ahol nagyjából 700 embert foglalkoztatnak majd.

A bochumi üzemben az első Kadett modellektől kezdve nagyjából 13 millió autót gyártottak. Az üzem sokáig a szénbányászat összeomlása miatt végrehajtott szerkezetváltás sikerének jelképe volt. Az 1962-ben megnyitott üzem akkor Európa legmodernebb autógyára volt, és a beruházás révén több ezren jutottak álláshoz a kőszénkészlet kimerülésével munkanélkülivé vált bányászok közül.

A legjobb időkben 20 ezer ember dolgozott a gyárban, a lassú hanyatlás pedig a nyolcvanas években kezdődött. Az amerikai tulajdonos, a General Motors először 2004-ben vetette fel a gyárbezárás tervét, és végül tavaly áprilisban hozta meg a végső döntést. A tulajdonos az európai piac visszaesésével és az autógyártó ágazat globális átalakulásával indokolta a veszteségessé vált gyár bezárását.

Bochumban nem csak az Opel-gyár bezárása okoz gondot, a város súlyos gazdasági válsággal küzd, mint a Ruhr-vidék egésze. A városban az 1951-ben megalapított Európai Szén- és Acélközösség, a Montánunió révén kezdődött fellendüléssel teljes foglalkoztatottság alakult ki, a nehézipar leépülése után viszont ezt nem sikerült újra elérni, és az utóbbi években romlott a helyzet. 2008-ban például bezárták a helyi Nokia-gyárat, és a munkanélküliség tavaly év végén már 10 százalék felett volt, a 360 ezer lakosú városban több mint 18 ezer volt a nyilvántartott munkanélküliek száma.

A bochumi és az észak-rajna-vesztfáliai tartományi vezetés beruházásösztönző programokkal próbálkozik, az Opel telephelyén sorakozó régi gyárcsarnokok többségét például lebontják, hogy megkönnyítsék az újabb vállalkozások megtelepedését. Az első jelentkező a német postavállalat (Deutsche Post) csomagküldő szolgálata, a DHL, amely azt tervezi, hogy 2016-ra egy hatalmas csomagelosztó központot épít az autógyár helyén.

MTI

Hitelre van szükséged?

Találd meg a legideálisabb kölcsönt az Mfor és a Bank360 közös kalkulátoraival! Ha kevesebb mint 5 millió forintra van szükséged, tucatnyi kedvező kamatozású személyi kölcsönt hasonlíthatsz össze a Személyi Kölcsön Kalkulátorral. Ha lecserélnéd a régit, vagy megtaláltad álmaid járgányát, egy olcsó autóhitellel akár már néhány napon belül a volán mögé ülhetsz az Autóhitel Kalkulátor segítségével. Nagyobb terveid vannak és több pénz kell? A lakásvásárlásra fordítható hitelek között hatalmasak az eltérések, ilyenkor érdemes csak igazán összehasonlítani az ajánlatokat! 

A Bank360 és az Mfor összegyűjtötte, hogy melyek február legkedvezőbb hitelei:

Ha jól jönne 1,5 millió forint, a Raiffeisen Bankot érdemes most felkeresni, mivel a személyi kölcsön 30 379 forintos törlesztőrészlet mellett lehet a tiéd 60 hónapos futamidővel. 3 millió forintra lenne szükséged autóvásárláshoz? A CIB Banknál már 60 654 forintos havi törlesztéssel igényelheted jövedelemérkeztetéssel. Az Erste Banknál igényelhető lakáshitellel pedig 10 millió forintot vehetsz fel 20 éves futamidőre havi 54 712 forintos törlesztőrészlettel.

Másfajta kölcsönt keresel? Ez a kalkulátor segíthet megtalálni azt a hitelt, amit keresel.