Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter még 2006 decemberében - a tárca idei feladatait elemezve - közölte: "A cél az áruszállító tranzitforgalom minél nagyobb részét a gyorsforgalmi úthálózatra terelni. Ezért a kamionok és teherautók az autópályákon kívüli útszakaszok használatáért útdíjat fognak fizetni. Egyelőre bizonyos útszakaszokra a jelenlegi matricás rendszert fogjuk kiterjeszteni, 2008-tól pedig szeretnénk bevezetni az elektronikus díjszedést."
Mindenkinek fizetnie kell majd?A program mára továbbfejlődött - már nemcsak a kamionokról van szó, hanem ennél sokkal többről. Dr. Kovács Kázmér, az Autóklub jogi és érdekvédelmi bizottságának az elnöke szerint a tárca alapjaiban támadja a jelenlegi matricarendszert.
A GKM csak szerdán juttatta el az útdíjváltozásokat tartalmazó tervezetét az Autóklubhoz. Mint ismert, a Népszabadság csütörtökön számolt be arról, hogy április 1-től mindenkinek fizetnie kell majd a sztrádák mellett az autóutak használatáért is. Ráadásul a 12 tonnánál nehezebb teherautók után a főutak jó részén, mintegy 1000 kilométeren is matricát kell majd váltani. Persze csak akkor, ha társadalmi vita után a kormány jóváhagyja majd az előterjesztést, amit a legnagyobb autós érdekvédelmi szervezet csak utólag kapott meg véleményezésre.
Ábrahám Gergely, a GKM szóvivője szerint a tervezet célja egyfelől a kamionosok gyorsforgalmi utakra terelése, másfelől a matricarendszer felülvizsgálata. "Az igazságosság elve azt kívánja, hogy az fizesse meg a sztrádák egyesek számára díjmentes szakaszainak használatát, akik azt ténylegesen használják, ne pedig a többiek" - érvel a szóvivő. Szerinte az ingyenes sztrádahasználatnak nem lehet nagy jövője. Ábrahám az mfor.hu kérdésére elismerte: a tárca végső célja az elektronikus díjfizetés bevezetése. Azaz 2008-tól mindenki arányosan annyi díjat fizessen, ahány kilométer gyorsforgalmi utat használ.
Tiltakozik az AutóklubAz Autóklub 1996-ban már pert nyert a most botrányt gerjesztő kérdésben. Az érdekvédők akkor a sztrádák kapusrendszere miatt pereskedtek, és azt szerették volna elérni, hogy ne kilométer után fizessék az autósok az útdíjat, hanem legyen például 4 napos, kedvezményes matrica is.
"A szaktárca tervezete egyértelműen kimondja, hogy a négy napos matricát megszünteti és a kilométer-arányos díjfizetést tűzi ki célul. Ez ellen tiltakozunk, hiszen az időarányos fizetés mellett vagyunk" - szögezte le lapunk kérdésére dr. Kovács Kázmér, az Autóklub jogi és érdekvédelmi bizottságának elnöke.
Szemán LászlóMenedzsment Fórum