3p

Ha a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) az összes elképzelését át tudja vinni, akkor hamarosan minden gyorsforgalmi út fizetős lesz minden közlekedő számára, ráadásul az eddigi kedvezmények is megszűnhetnek. Az Autóklub szerint azonban a végső cél a jelenleg kedvezményesnek mondható matricarendszer teljes megszüntetése. Mfor.hu háttér.

Nagy változások előtt

Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter még 2006 decemberében - a tárca idei feladatait elemezve - közölte: "A cél az áruszállító tranzitforgalom minél nagyobb részét a gyorsforgalmi úthálózatra terelni. Ezért a kamionok és teherautók az autópályákon kívüli útszakaszok használatáért útdíjat fognak fizetni. Egyelőre bizonyos útszakaszokra a jelenlegi matricás rendszert fogjuk kiterjeszteni, 2008-tól pedig szeretnénk bevezetni az elektronikus díjszedést."

Mindenkinek fizetnie kell majd?

A program mára továbbfejlődött - már nemcsak a kamionokról van szó, hanem ennél sokkal többről. Dr. Kovács Kázmér, az Autóklub jogi és érdekvédelmi bizottságának az elnöke szerint a tárca alapjaiban támadja a jelenlegi matricarendszert.

A GKM csak szerdán juttatta el az útdíjváltozásokat tartalmazó tervezetét az Autóklubhoz. Mint ismert, a Népszabadság csütörtökön számolt be arról, hogy április 1-től mindenkinek fizetnie kell majd a sztrádák mellett az autóutak használatáért is. Ráadásul a 12 tonnánál nehezebb teherautók után a főutak jó részén, mintegy 1000 kilométeren is matricát kell majd váltani. Persze csak akkor, ha társadalmi vita után a kormány jóváhagyja majd az előterjesztést, amit a legnagyobb autós érdekvédelmi szervezet csak utólag kapott meg véleményezésre.

Ábrahám Gergely, a GKM szóvivője szerint a tervezet célja egyfelől a kamionosok gyorsforgalmi utakra terelése, másfelől a matricarendszer felülvizsgálata. "Az igazságosság elve azt kívánja, hogy az fizesse meg a sztrádák egyesek számára díjmentes szakaszainak használatát, akik azt ténylegesen használják, ne pedig a többiek" - érvel a szóvivő. Szerinte az ingyenes sztrádahasználatnak nem lehet nagy jövője. Ábrahám az mfor.hu kérdésére elismerte: a tárca végső célja az elektronikus díjfizetés bevezetése. Azaz 2008-tól mindenki arányosan annyi díjat fizessen, ahány kilométer gyorsforgalmi utat használ.

Tiltakozik az Autóklub

Az Autóklub 1996-ban már pert nyert a most botrányt gerjesztő kérdésben. Az érdekvédők akkor a sztrádák kapusrendszere miatt pereskedtek, és azt szerették volna elérni, hogy ne kilométer után fizessék az autósok az útdíjat, hanem legyen például 4 napos, kedvezményes matrica is.

"A szaktárca tervezete egyértelműen kimondja, hogy a négy napos matricát megszünteti és a kilométer-arányos díjfizetést tűzi ki célul. Ez ellen tiltakozunk, hiszen az időarányos fizetés mellett vagyunk" - szögezte le lapunk kérdésére dr. Kovács Kázmér, az Autóklub jogi és érdekvédelmi bizottságának elnöke.

Szemán László

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!