A közbeszerzési eljárásban lehet majd kiválasztani egy adott út országos kezelőjét. A cél: a közlekedés biztonságos és kulturált körülményeit a lehető legmagasabb színvonalon és leggazdaságosabban biztosítsák a nyertesek. A győztesnek az állam vállalkozói díjat fizetne. Biztosított lesz az állam fokozott ellenőrzési joga, illetve az, milyen jogosítványokkal rendelkezik, ha a közútkezelő megszegi a kötelezettségét, közölték a gazdasági tárcánál.
Jelenleg az országos közutaknak két kezelője van: a gyorsforgalmiakat az Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) Zrt., a gyorsforgalminak nem minősülőket a Magyar Közút (MK) Kht. kezeli. A két koncessziós sztrádát (M5-ös, M6-os) más kezeli.
Az ÁAK Zrt. kezelésében közel 776 kilométernyi szakasz van: 646,5 kilométer autópálya, valamint autó- és főút. Winkler-Virág András szóvivő elmondta: a hozzájuk tartozó gyorsforgalmi úthálózat üzemeltetését, fenntartását és karbantartását a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központtal (KKK) kötött szerződés alapján látják el.
Az MK Kht. számára a KKK szintén szerződés keretében biztosít útüzemeltetési és -fenntartási forrást a több mint 30 ezer kilométernyi közúthálózatnak a műszaki és kezelési előírások szerinti végzésére. Ennek alapján az idén az útpénztárból 23,8 milliárd forint támogatást kapnak. Ebből közel 9,4 milliárdot a fenntartás, valamivel kevesebbet az üzemeltetés és ötmilliárdnál többet a tisztán tartás tesz ki, írja a Világgazdaság.