Elmondta: a magyar vasút mintegy 7,6 ezer kilométer hosszán a teljes szakaszon kell pályahasználati díjat fizetni, míg a közúton az úthálózat mintegy 2 százalékán szednek úthasználati díjat.
Az egyesülés adatai szerint vasúton 3,50 forint a pályahasználati díj tonnakilométerenként, míg a közúton 20 fillér jut tonnakilométerenként a fizetős szakasz használatáért.
Berényi János elmondta, akkor is versenyhátrányban van a vasút a közúttal szemben, ha a közút esetében figyelembe veszik az üzemanyag árának jövedéki adóját is. Ez esetben számításuk szerint is csak 1 forintot fizet a közúti fuvarozó tonnakilométerenként.
Az elnök-vezérigazgató megjegyezte: azt remélték, hogy a vasúti pályahasználati díjról szóló új rendelet majd kedvező változást hoz a szakma számára, azonban úgy tűnik, hogy az európai viszonylatban is magas összeget stabilizálja a dokumentum.
Nagy jelentőségű lenne Berényi János szerint a vasút versenyképessége szempontjából, ha a közúton is bevezetnék az úthasználattal arányos útdíjat.
Berényi János úgy vélte: a jelenlegi magas pályahasználati díj miatt félő, hogy a vasúti tranzitforgalom elkerüli az országot.
Ugyanakkor kedvezőnek nevezte az egyesülés elnök-vezérigazgatója, hogy a költségvetés az idén 900 millió forinttal támogatta a kamionok vasútra terelését, a ro-la forgalmat, és a 2008. évi költségvetés tervezetésben is szerepel ez az összeg. Megjegyezte: a ro-la forgalom növekedésének támogatási szándékával ellentétes a hétvégi kamionstop lazítására irányuló szándék.