3p

Könnyen előfordulhat, hogy mégsem tudja megkezdeni munkáját a MÁV Zrt. önálló személyszállítási üzletágából létrejövő MÁV Start Zrt. július elsején. A Magyar Vasúti Hivatal (MVH) ugyanis elutasította a társaság személyszállításra vonatkozó vasúti működési engedélykérelmét. A régi vasúti törvény alapján június 30-án lejár a MÁV Zrt. jelenlegi személyszállítási engedélye is - olvasható a Világgazdaság cikkében.

Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója április végén jelentette be, hogy a csoport július 1-jére önálló cégbe szervezi a személyszállítás üzletágát, hétezer fővel. A tervek szerint az új vállalat magával vitte volna a személyszállítás közvetlen eszközeit, tehát a személyszállító kocsikat és a motorvonatokat is. Heinczinger István korábban azt közölte, hogy az új társaság alaptőkéje mintegy húszmilliárd forint lesz, de megörökli az eszközbeszerzéshez kapcsolódó hiteleket is.

A MÁV Start április 2-án nyújtotta be kérelmét eredetileg országos vontatásra és személyszállításra, ezt azonban a hónap végén úgy módosította, hogy csak személyszállításra kért engedélyt. A kérelemnek azonban mind tartalmi, mind formai szempontból komoly hiányosságai voltak, így az MVH ezek pótlására szólította fel a céget. A hivatal rendeletéből kiderül, hogy a MÁV Start a hiánypótlásnak csak formailag tett eleget, s a vállalat az MVH - jóhírnévvel, megfelelő pénzügyi helyzettel, szakmai alkalmassággal és az okozott károkért való helytállási képességgel kapcsolatban - támasztott követelményei közül egynek sem felelt meg maradéktalanul.

Antal Dániel, a MVH elnöke a Világgazdaságnak elmondta: az egyik legnagyobb problémát az okozott károkért való helytállási képesség hiánya jelenti. Kiemelte: aki a vasúti pályán közlekedik, hasonló biztosítással kell rendelkezzen, mint a közúton ismert kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás - ennek lényege, hogyha valakinek kárt okoz, akkor a vétkes fél ne szoruljon ki a vasúti közlekedésből anyagi okok miatt. A MÁV Startnak nincs ilyen garanciája. Ezenkívül a kormány reformszándékaival ellentétben növekvő közszolgáltatási mennyiséget és növekvő veszteséget tervezett, s az sem volt egyértelmű, hogy mely vezetők viselnek személyes felelősséget a MÁV Start működésének egyes területeiért.

Antal Dániel hozzátette: mivel a fenti problémák nem a napi vasútüzemi működést, hanem az üzleti modellt és a hosszú távú biztonsági helyzetet érintették, a MÁV Start és közvetlen tulajdonosa, a MÁV kijavíthatja a hibákat június 30-ig - írja a Világgazdaság.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!