2p

Az állami szerepvállalás nélküli pályadíj az uniós elvárásokkal ellentétes irányba terelné a szállítást, írja a Világgazdaság.

Rendkívül méltánytalan, ráadásul káros a vasúti pályahasználati díjak tervezett drasztikus növelése a Hungrail Magyar Vasúti Egyesülés elnök-vezérigazgatója szerint. Berényi János ezért felkéri a közlekedési és a pénzügyi tárca vezetőit, hogy a pályadíjak viselésében való állami szerepvállalás mértékét szakmai alapon, hosszú távú közlekedéspolitikai céloknak megfelelően határozzák meg, olvasható a Világgazdaság írásában.

A várható díjnövekedés viszont – nulla állami szerepvállalást feltételezve – egyértelműen a közút felé terelné a meglévő vasúti forgalmat, ha a vasúttársaságoknak a 2010/11-es menetrendi évtől az egyébként is magasnak tartott jelenlegi vasúti infrastruktúra-használati díjnál is többet kellene fizetniük. Ez ellentétes lenne az uniós fejlődési irányokkal, és nem szolgálná a hazai társadalmi-gazdasági érdekeket sem.

Az sem mindegy, milyen kiinduló helyzetből fizetik a vasúttársaságok a pályadíjat – mondta el a Világgazdaságnak Berényi János. Miközben a régi uniós tagországok vasúttársaságainak költségeiben az infrastruktúra terhe 9,5, az újakénál az arány 22,3 százalék a CER (európai vasúti szövetség) adatai alapján. Magyarországon az egyébként közszolgáltatási feladatokat ellátó MÁV-Startnál 34,8 százalékos az arány – a második legmagasabb Európában.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!