Rendkívül méltánytalan, ráadásul káros a vasúti pályahasználati díjak tervezett drasztikus növelése a Hungrail Magyar Vasúti Egyesülés elnök-vezérigazgatója szerint. Berényi János ezért felkéri a közlekedési és a pénzügyi tárca vezetőit, hogy a pályadíjak viselésében való állami szerepvállalás mértékét szakmai alapon, hosszú távú közlekedéspolitikai céloknak megfelelően határozzák meg, olvasható a Világgazdaság írásában.
A várható díjnövekedés viszont – nulla állami szerepvállalást feltételezve – egyértelműen a közút felé terelné a meglévő vasúti forgalmat, ha a vasúttársaságoknak a 2010/11-es menetrendi évtől az egyébként is magasnak tartott jelenlegi vasúti infrastruktúra-használati díjnál is többet kellene fizetniük. Ez ellentétes lenne az uniós fejlődési irányokkal, és nem szolgálná a hazai társadalmi-gazdasági érdekeket sem.
Az sem mindegy, milyen kiinduló helyzetből fizetik a vasúttársaságok a pályadíjat – mondta el a Világgazdaságnak Berényi János. Miközben a régi uniós tagországok vasúttársaságainak költségeiben az infrastruktúra terhe 9,5, az újakénál az arány 22,3 százalék a CER (európai vasúti szövetség) adatai alapján. Magyarországon az egyébként közszolgáltatási feladatokat ellátó MÁV-Startnál 34,8 százalékos az arány – a második legmagasabb Európában.