Megkezdődött a közeledés
A sztrájk ideje alatti minimális szolgáltatások tekintetében némileg közeledtek az álláspontok: a BKV az eddigi 80-90 százalék helyett beérné 80 százalékkal, míg - Regőczi Miklós, a BKV kommunikációs igazgatója szerint - a szakszervezetek elbizonytalanodtak: 15-30 százalékos szolgáltatást fogadhatnak el.
Regőczi beszámolt arról is, hogy a BKV újsághirdetésére, amelyet annak reményében adtak fel, hogy sikerül a sztrájkoló járművezetőket pótolni, 158-an jelentkeztek. Ha a munkabeszüntetést megtartják, az alkalmi sofőrök a hétvégén egy képzésen vesznek részt, és csak azokat foglalkoztatják, akik ezt sikeresen elvégzik. A délelőtti műszakhoz egyébként 1400-1500 buszsofőrre lenne szükség.
Hogyan garantálják a biztonságot?
Regőczi szerint várhatóan a járművek nagyjából 10-15 százalékát fogják működtetni, hiszen a sztrájkolni nem kívánó és egyes nyugdíjas dolgozók is felveszik majd a munkát. A sajtótájékoztatón kiderült, hogy akkor is elindulnak a járművek, ha mindössze ilyen arányban tudják a szolgáltatást biztosítani.
Bár az mfor.hu kérdésére adott válaszában a szakember mindennél fontosabbnak tartotta a biztonságot, mégis sikerként értékeli, ha a nullánál nagyobb (de a biztonságosnak vélt nyolcvan százaléknál jóval kisebb) arányú szolgáltatást tudnak nyújtani. Hozzátette: az esetleges torlódásokat a metróban úgy akadályozzák majd meg, hogy munkatársakat állítanak a bejáratokhoz, akik erre ügyelni fognak.
A Fővárosi Közgyűlés egyébként felvette a szeptember 30-i napirendi pontjai közé az elégséges szolgáltatások fogalmának meghatározását. A közgyűlésnek azonban csak véleményformáló szerepe van, tehát jogi következményekkel nem lehet számolni.
Közben újabb vita alakult ki a közlekedési cég és a szakszervezetek között, ezúttal az üzemkezdés időpontjáról, mivel egyes műszaki dolgozók éjfélkor állnak munkába. A sztrájkoló szerelők híján - akiknek feladata a járművek ellenőrzése és az esetleges hibák javítása - elképzelhető, hogy egyes járatokat el sem tudnak majd indítani.
Több napos sztrájk sem kizárt
A sajtótájékoztatón elhangzott az is, hogy a szakszervezetek kinyilvánították szándékukat egy folytatólagos sztrájkra, amennyiben nem sikerül megegyezni a bérfejlesztés mértékéről. Azonban a következő munkabeszüntetést időpontját legalább hét nappal előtte kell bejelenteni. A több napos sztrájkot - mint ahogy a jövő heti munkabeszüntetést is - a BKV mindenképp szeretné elkerülni.
Arra, hogy a félnapos sztrájk mekkora anyagi veszteséget jelent a cégnek, csupán nemzetgazdasági becslések vannak: eszerint 3-4 millárd forint kieséssel kell számolni.
Demszky nem avatkozik közbe
Újságírói kérdésre válaszolva emlékeztetett arra, hogy Demszky Gábor főpolgármester - aki már korábban is úgy nyilatkozott, hogy a BKV menedzsmentjének a dolga a megegyezés - nem kíván az ügybe beleszólni. A tárgyalások mind az elégséges szolgáltatásokról, mind a bérfejlesztésről szerdán folytatódnak.
Az esetleges sztrájkkal egyébként a bliccelő utasok járhatnak a legjobban, hiszen Regőczi jelezte: nem kívánják az utasok idegét tovább borzolni azzal, hogy fokozott ellenőrzést tartanak a járatokon és a bejáratoknál.
Kovács Zita
Menedzsment Fórum