4p

Akkor is elindulnak a BKV-járatok a szeptember negyedikére tervezett sztrájk ideje alatt, ha mindössze 10-15 százalékos szolgáltatást tud nyújtani a cég. A közlekedési társaság kommunikációs vezetője korábban azt mondta, legalább nyolcvan százalékos járatindításra van szükség a biztonságos működéshez. Az elégséges szolgáltatások tekintetében egyébként kedden némileg közeledtek az álláspontok. Mfor.hu tudósítás.

Továbbra is merev a szakszervezetek és a BKV álláspontja a bérfejlesztés mértékéről: míg előbbiek 13, a közlekedési cég hét százalékos béremelést tart elképzelhetőnek. A BKV szociális juttatások, egyszeri jutalom kifizetésével egészítené ezt ki, a gyermekes szülőknek pedig előrehozott iskolatámogatást adna. Emellett a társaság a 250-280 pihenőhely soron kívüli felújítására is ígéretet tett.

Megkezdődött a közeledés

A sztrájk ideje alatti minimális szolgáltatások tekintetében némileg közeledtek az álláspontok: a BKV az eddigi 80-90 százalék helyett beérné 80 százalékkal, míg - Regőczi Miklós, a BKV kommunikációs igazgatója szerint - a szakszervezetek elbizonytalanodtak: 15-30 százalékos szolgáltatást fogadhatnak el.

Regőczi beszámolt arról is, hogy a BKV újsághirdetésére, amelyet annak reményében adtak fel, hogy sikerül a sztrájkoló járművezetőket pótolni, 158-an jelentkeztek. Ha a munkabeszüntetést megtartják, az alkalmi sofőrök a hétvégén egy képzésen vesznek részt, és csak azokat foglalkoztatják, akik ezt sikeresen elvégzik. A délelőtti műszakhoz egyébként 1400-1500 buszsofőrre lenne szükség.

Hogyan garantálják a biztonságot?

Regőczi szerint várhatóan a járművek nagyjából 10-15 százalékát fogják működtetni, hiszen a sztrájkolni nem kívánó és egyes nyugdíjas dolgozók is felveszik majd a munkát. A sajtótájékoztatón kiderült, hogy akkor is elindulnak a járművek, ha mindössze ilyen arányban tudják a szolgáltatást biztosítani.

Bár az mfor.hu kérdésére adott válaszában a szakember mindennél fontosabbnak tartotta a biztonságot, mégis sikerként értékeli, ha a nullánál nagyobb (de a biztonságosnak vélt nyolcvan százaléknál jóval kisebb) arányú szolgáltatást tudnak nyújtani. Hozzátette: az esetleges torlódásokat a metróban úgy akadályozzák majd meg, hogy munkatársakat állítanak a bejáratokhoz, akik erre ügyelni fognak.

A Fővárosi Közgyűlés egyébként felvette a szeptember 30-i napirendi pontjai közé az elégséges szolgáltatások fogalmának meghatározását. A közgyűlésnek azonban csak véleményformáló szerepe van, tehát jogi következményekkel nem lehet számolni.

Közben újabb vita alakult ki a közlekedési cég és a szakszervezetek között, ezúttal az üzemkezdés időpontjáról, mivel egyes műszaki dolgozók éjfélkor állnak munkába. A sztrájkoló szerelők híján - akiknek feladata a járművek ellenőrzése és az esetleges hibák javítása - elképzelhető, hogy egyes járatokat el sem tudnak majd indítani.

Több napos sztrájk sem kizárt

A sajtótájékoztatón elhangzott az is, hogy a szakszervezetek kinyilvánították szándékukat egy folytatólagos sztrájkra, amennyiben nem sikerül megegyezni a bérfejlesztés mértékéről. Azonban a következő munkabeszüntetést időpontját legalább hét nappal előtte kell bejelenteni. A több napos sztrájkot - mint ahogy a jövő heti munkabeszüntetést is - a BKV mindenképp szeretné elkerülni.

Arra, hogy a félnapos sztrájk mekkora anyagi veszteséget jelent a cégnek, csupán nemzetgazdasági becslések vannak: eszerint 3-4 millárd forint kieséssel kell számolni.

Demszky nem avatkozik közbe

Újságírói kérdésre válaszolva emlékeztetett arra, hogy Demszky Gábor főpolgármester - aki már korábban is úgy nyilatkozott, hogy a BKV menedzsmentjének a dolga a megegyezés - nem kíván az ügybe beleszólni. A tárgyalások mind az elégséges szolgáltatásokról, mind a bérfejlesztésről szerdán folytatódnak.

Az esetleges sztrájkkal egyébként a bliccelő utasok járhatnak a legjobban, hiszen Regőczi jelezte: nem kívánják az utasok idegét tovább borzolni azzal, hogy fokozott ellenőrzést tartanak a járatokon és a bejáratoknál.

Kovács Zita

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!