Miként egyébként valamennyi kelet-európai ország, akként Magyarország esetében is érvényes jó tanács: lehetőség szerint csak őrzött parkolót használjanak a Nyugatról érkezők. Különben károkozás esetén a teljes kártérítés a speditőrt terheli.
A vagyoni felelősséggel kapcsolatosan alapvetésként le kell szögezni, hogy a CMR-(convention on the contract for the international carriage of goods by road, azaz: nemzetközi közúti áruszállítási fuvarszerződési egyezmény) fuvarozó anyagi felelőssége korántsem siker- vagy veszélyességi (vétkesség) nélküli felelősség, hanem feltételezett anyagi felelősségvállalás fokozott mértékű gondossággal.
Kár esetén mindig kérdéses, hogy a speditőr csak könnyelmű (gondatlan) volt-e, vagy netán durván gondatlan? Az első esetben a CMR 17. cikkelyének 1. bekezdése, összefüggésben a 23. cikkely 3. bekezdésével érvényes az elbíráláskor; és ez azt jelenti, hogy maximálisan a szállítmány minden megsérült vagy veszendőbe ment kilogrammja után van felelőssége, szavatossági kötelezettsége. Ha viszont durván gondatlan magatartása miatt következett be a kár, akkor a CMR 17. cikkelyének 1. bekezdése, összefüggésben a 29. cikkely 1. bekezdésével, alkalmazandó a korlátlan felelősség megállapítására. Vizsgálandó viszont az is, hogy a szállító egyáltalán nem felelős, mert a kár a CMR 17. cikkely 2. bekezdése értelmében eleve elháríthatatlan volt.
Speditőr, fuvarozó szempontjából a szállítmánykár akkor elháríthatatlan, ha a rakomány sérülése vagy vesztesége olyan körülmények között keletkezett, amelyet a fuvarozó vagy alkalmazottja a CMR 17. cikkelyének 1. és 3. bekezdése alapján nem tudhatott elkerülni vagy elhárítani, megakadályozni. A kötelező felelősség alól való felmentési igény-megállapításhoz elegendő az elháríthatatlan esemény bizonyítása a KRESZ 7. paragrafus 2. bekezdése alapján, amely szerint 'még egy különösen lelkiismeretes gépkocsivezető, a tőle telhető legnagyobb gondossággal sem akadályozhatta volna meg a kárt'.
Forrás: Magyar Közlekedés
Veszélyes utakon
Nagy annak a veszélye, hogy tehergépkocsi-vezető és szállítmánya rablótámadás áldozatává válik a kelet-európai utakon. Ajánlott, hogy lehetőség szerint védőkísérettel haladjanak át a nyugati járművek ezeken az országokon.