Európa sok országában a lakosság több mint 50 százalékának van mobiltelefonja -- idézi a Financial Times a Forrester Research elemzését. A telefongyártók megbízásából felmérést végző független tanácsadó cég szerint ez azt jelenti, hogy a piac kezd telítődni. Ezt támasztja alá a Vodafone és a France Telecom napokban közzétett adata, miszerint Nagy-Britanniában a lakosság kétharmadának van mobiltelefonja. Mindezeket figyelembe véve a tanácsadó cég úgy látja, hogy Európában az elterjedtség 76 százalék körül éri el a csúcspontját akkor, amikor piacra lépnek a harmadik generációs rendszert működtető új szolgáltatók.
Ugyanakkor az egyre élesebb árverseny, illetve a harmadik generációs hálózat kiépítésének tetemes költségei miatt csökkenhet a mobiltelefon-szolgáltatók nyeresége a jelenlegi, egy előfizetőre jutó átlag 172 euróról, s ebből 2007-ben akár már veszteség is lehet. Ez kiszoríthatja az új piaci szereplőket, miközben folytatódik a konszolidáció a még megmaradt szolgáltatók között, amelynek eredményeként nagyjából öt nagyobb csoport marad a piacon.
A tavaly karácsonyi értékesítési adatok azonban egyelőre ennek az ellenkezőjét bizonyítják, hiszen Európa-szerte rekordforgalmat bonyolítottak le a cégek. A Vodafone például 1,4 millió új előfizetőt szerzett, s ezzel 11,6 millióra növelte ügyfelei számát Nagy-Britanniában, globális méretekben pedig 13,2 millióval 78,7-re.
Ami a készülékgyártók helyzetét illeti, a Dataquest legfrissebb, a múlt év harmadik negyedére vonatkozó felmérése szerint a világon az említett három hónap alatt közel 104 millió készüléket adtak el, szemben az egy negyedévvel korábbi 98 millióval.
Veszteségek 2007-től
Telítődni kezd a mobiltelefon-piac. A Forrester Research előrejelzése szerint Európában a telítettség 76 százalék körül éri el csúcspontját, amikor piacra lépnek a harmadik generációs szolgáltatók.