A crowdfunding-ként, vagy magyarul közösségi finanszírozásként emlegetett forráskeresési módszer alapja a részvénytársasági modell, ami korántsem nevezhető újnak. Az internet adta lehetőségek ugyanakkor a fizikai távolságokat megszüntették, így a világ egyik végén lakó finanszírozó akár egy tőle meglehetősen távoli szimpatikus kezdeményezés mögé is könnyedén odaállhat. A helyzetet "bonyolítja", hogy a crowdfunding kapcsán többféle modell jött létre, amelyek ellentétben a fent említett részvényesi közösséggel szemben nem csak érdekalapon, hanem értékalapon is létrejöhetnek. Utóbbiak tipikus példája, amikor nem egy üzleti kezdeményezést, hanem jótékonysági, vagy művészeti projektet karol fel a közösség.
Mint Kuti Mónika – Madarász Gábor tanulmányából (in: Pénzügyi szemle 2014/3) kiderül, a következő formákban állnak a közösség tagjai a forrást kereső projektek mögé:
- tulajdonositőke-alapú közösségi finanszírozás
- hitelezésalapú közösségi finanszírozás
- adományalapú közösségi finanszírozás
- jutalomalapú finanszírozás formájában.
A pénzügyi előnyök mellett a marketing és kommunikációs haszna is figyelemre méltó tud lenni a közösségi forráskeresésnek. A projektek ugyanis az elérhető média jelenlétnél nagyobb figyelemhez is jutnak, ráadásul egy kvázi ingyenes piackutatást is letudhatnak a vállalkozók, hiszen a pénzgyűjtésnél számos visszajelzés érkezhet, így alkalmas igényfelmérésre, a leendő termékek közösségi fogadtatásának szondázására is.
Így akár az elsőre jónak tűnő ötletekről is kiderülhet, hogy a potenciális vásárlók korántsem fognak annyira lelkesedni a termékért, és őrültnek tűnő ötletek is szárnyra kaphatnak a közösség jóvoltából. A két legnagyobb ilyen forrásgyűjtő oldalon, a Kickstarteren és az Indiegogón folyamatosan találkozhatunk meglepő találmányokkal, amelyek közül várhatóan számos már a forrásgyűjtés során el fog bukni, mások pedig a piaci megmérettetésben találtatnak majd könnyűnek. Néhány ugyanakkor komoly pályát futhat be, és a jövő milliárdosaivá válhatnak az ötletgazdák.
Az ötletek között vannak teljesen hétköznapi igényeket kielégítők, mint amilyen a kanapéba rejthető USB-aljzat, a technika vívmányait használó fültisztító vagy a munkahelyi „üzenőtábla”. Számos innováció igyekszik meglovagolni az egészségtudatosság trendjét, és olyan tömegtermékekkel előrukkolni, amely a piacon is megállhatja a helyét. Így a CNN gyűjtésében megjelent listán található masszírozó fejpánt, de egészséges táplálkozásban útmutatást nyújtó viselhető kütyü is. De a magunk részéről komoly jövőt jósolunk a szájszagot elemző kis készüléknek is. A feltalálók azonban sokszor engedik el a fantáziájukat így születnek meg az olyan termékek, mint a zsebben hordható drón, a képernyővé váló fejhallgató vagy éppen a rovargyilkos sópuska.
mfor.hu