5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Visszalépésnek tekinti a szakszervezetek újabb követeléseit a Budapest Airport (BA), így nem tudja elfogadni a megállapodás-tervezetet. A sztrájk jelenleg is tart, így a forgalom továbbra is a 2B-n keresztül bonyolódik. Járattörlésekre már nem kell számítani, de helyszíni tudósítónk szerint péntek kora este óriási a tumultus a ferihegyi 2B terminálon.

A BA tanulmányozta a szakszervezetek tegnapi, "átdolgozott" megállapodás tervezetét. A múlt hét péntektől szerdáig tartó tárgyalássorozat alatt közös erővel összeállított, szerda este tető alá hozott megállapodáshoz képest a legújabb szakszervezeti ajánlat jelentős visszalépés, áll a BA mfor.hu-hoz eljuttatott közleményében.

Vissza a kezdetekhez?

A repülőteret üzemeltető cég szerint a szakszervezetek "új" tervezete számos ponton visszatér a sztrájkbizottság kezdeti, irreális követeléseihez, több esetben ellentétes a magyar és az uniós jogszabályokkal is, több olyan pontot is meg kíván változtatni, amelyről már korábban közös megállapodás született, és számos korábban fel sem merülő javaslatot is tartalmaz. A követelést a BA visszalépésként értékeli, és nem tudja elfogadni.

Ami a követelések részleteit illeti, a BA egyoldalúan meghosszabbította a jelenleg is érvényes Kollektív Szerződés (KSZ) hatályát 2009. április 30-ig és vállalta, hogy január 5-től intenzív tárgyalásokat kezdeményez az új KSZ-ről. A szakszervezetek azonban ragaszkodnak a KSZ három éves meghosszabbításához.

A BA a munkavállalók nyugalma érdekében garantálta, hogy 2010. szeptember 31-ig nem hajt végre kiszervezést a biztonsági területeken. Válaszukban a szakszervezetek - új követelésként - feltételül szabták, hogy a BA kizárólag magyar munkavállalókat alkalmazzon a biztonsági területen. Ilyen döntést a BA nem hozhat, hiszen ezzel megsértené az Európai Unió és Magyarország törvényeit a szabad munkavállalásról, áll a BA közleményében.

Ugyancsak új pont a tervezetben, hogy a BA a jövőben nem vehetne igénybe kölcsönzött munkaerőt, szolgáltatást és a szakszervezetek tiltanák az idényjellegű foglalkoztatást is. Ez utóbbi megoldhatatlan feladat elé állítana a vállalatot egy szezonális forgalomnak kitett iparágban, mint amilyen a légiközlekedés.

A szakszervezetek "régi-új" tervezetében szereplő követelések olyan pontokat is meg kívánnak változtatni, amelyről már közös megállapodás született. Ilyen például a röntgengépeket kezelő munkatársak rendkívüli szabadságáról vagy a határozott idejű szerződésekről szóló rész.

Új elemekkel is bővül a tervezet

A BA szerint újabb elemek is kerültek a megállapodás-tervezetbe. A szakszervezetek nem kívánnak minimális szolgáltatási színvonalat biztosítani egy esetleges újabb sztrájk esetére, munkahelyi garanciát kérnek a sztrájkban résztvevő, szervező munkavállalókra több évre előre.

A BA tervezete számos garanciát tartalmaz a takarítási, illetve létesítmény fenntartási területen dolgozók számára. Ezeket az érdekképviseletek elfogadták, ám a takarítás esetében ragaszkodnak a régi KSZ egy éves alkalmazásához az új munkaadónál is, áll a közleményben.

Korábban úgy tűnt, hogy megindult a közeledés az álláspontok között. A munkáltató szerda estére tető alá hozott megállapodás-tervezetéről a szakszervezetek csütörtökön úgy nyilatkoztak, hogy azt megfelelő garanciákkal, néhány jogi kiskapu megszüntetésével elfogadhatónak találják. Azt figyelembe véve egyúttal elkészítették saját megállapodás tervezetüket, amelyet most a BA elutasított. 

Hatalmas a tömeg péntek este

Ami az aktuális helyzetet illeti, az mfor.hu tudósítójának helyszíni jelentése szerint péntek este óriási a tömeg, hatalmas a tolongás a 2B-n, ahol a sor egészen a bejáratig ér. Igaz, a péntek amúgy is forgalmas nap a repülőtéren, és a karácsony közeledtével a szokásosnál is többen kelnek útra. A BA korábbi közlése szerint pénteken késésekkel igen, de járattörlésekkel nem kell számolni.

A forgalom pénteken is a 2B terminálon keresztül bonyolódik, amely teljes kapacitással üzemel. Itt történik az utasok biztonsági átvilágítása is. Bizonyos, a schengeni övezetbe közlekedő nem diszkont járatok jegykezelése a 2A terminálon zajlik. Az 1-es terminált még a múlt héten ideiglenesen bezárta a BA.

A péntek reggeli műszakba érkező 268 fő 72 százaléka, 192 dolgozó vette fel a munkát. Szinte teljes létszámban dolgoznak az üzemeltetési területen, a Fegyveres Biztonsági Őrség őrei pedig mindannyian felvették a munkát.

Az utasbiztonsági ellenőröknek viszont csupán ötven százaléka dolgozott reggel, nekik segít a BA által a sztrájk miatt Görögországból szerződtetett csaknem negyven ellenőr közül 23. A 32 biztonsági ellenőrből - ők biztosítják a bejutást dolgozóknak a repülőtér védett zónájába - csak négyen álltak szolgálatba a BA tájékoztatása szerint.

Ferihegyen a Repülőtéri Dolgozók és Szolgáltatók Szakszervezete (RDSZSZ), valamint a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) hirdetett határozatlan idejű sztrájkot december 10-től, miután nem született megállapodás a munkáltatóval folytatott tárgyalásokon. Az érdekképviseletek egyebek mellett új kollektív szerződés megkötését, a túlórák visszamenőleges kifizetését, a BA átalakításának felfüggesztését és a kiszervezések leállítását, valamint a létszám megtartását követelik.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!