Antal Dániel hozzátette, hogy míg a szállítási szektorban az uniós csatlakozás óta elindult konjunktúra továbbra is tart, csak a növekedés üteme lassult, addig a vasúti áruszállításban kifejezetten negatív tendencia érzékelhető az utóbbi három negyedévben. Eközben a közúti szállítás töretlen növekedést mutat.
A hivatal elnöke szerint a kedvezőtlen trend kialakulásában szerepet játszhat a nehéz határátjutás, valamint az, hogy a kiszámíthatatlan és drága pályahasználat miatt Magyarország kissé kiszorult a tranzitszállításból.
A vasúti hivatal adatai szerint a nemzetközi vasúti áruszállítási teljesítmény 2008 első negyedévében 4,8 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest, a belföldi stagnált, így összességében a vasúti árufuvarozás 4,3 százalékos teljesítmény-visszaeséssel zárta az év első negyedévét.
Antal Dániel szerint a vasúti áruszállítás teljesítményének növekedéséhez egészségesebb piacszerkezetre, kedvezőbb versenyhelyzetre lenne szükség. Bár növekszik a kisebb piaci szereplők száma, a piac továbbra is koncentrált. A legmeghatározóbb piaci szereplő, a MÁV Cargo Zrt. körül továbbra is folyamatban vannak a korábban indult versenyjogi eljárások.
Az első negyedévben a Záhony-Port Zrt. kért árutovábbítási tevékenységre engedélyt, ezzel 16-ra emelkedett a piaci szereplők száma a vasúti áruszállításban. A szlovák Prová Slovenska Zeleznicná, valamint az osztrák LTE Logistik und Transport GmbH már hivatalosan jelezte piacra lépési szándékát, de rajtuk kívül is folyik az engedélyezési eljárás több hazai és külföldi vasúti fuvarozóval - ismertette a hivatal elnöke. Hozzátette, hogy számításai szerint a piaci szereplők száma 20-ra emelkedhet a második félévre.
A vasúti személyszállítás piacát stabilitás jellemzi - mondta Antal Dániel. Hozzátette, hogy a keresletet ezen a területen alapvetően a reálkereset alakulása befolyásolja, az árváltozás pedig csekély hatással bír.
A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a három országos személyszállító vasúttársaság együttesen 35 millió utast szállított 2008 első negyedévében, ez 5 százalékos csökkenés az előző év azonos időszakához képest. Az év első három hónapjában a helyközi személyszállítási teljesítmények 26,6 százaléka kapcsolódott a vasúthoz, ami szignifikáns csökkenés 2007 első negyedévéhez képest. A nemzetközi személyszállításban a vasút megőrizte piaci pozícióját, de a piacra továbbra is a légi közlekedés gyors fejlődése a jellemző.
A vasúti hivatal elnöke rossznak ítélte a pályahasználat-hozzáférés helyzetét. Utalt arra, hogy a MÁV pályadíjszabási rendszerével kapcsolatban bírósági eljárás van folyamatban. Véleménye szerint a jogi bizonytalanság itt még hosszú ideig fennmaradhat.