4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Elsősorban a telekbérléssel kapcsolatos ajánlatnak köszönhető, hogy a Stadler végül mégsem Székesfehérvárt, hanem Szolnokot választotta magyarországi vonatgyárának helyszínéül, tudta meg az mfor.hu. A svájci cég ugyanis tizenöt évre ingyenes telekhasználati jogot kapott, cserébe öt éven belül négyszáz munkahelyet ígért az alföldi városnak.

Végállomás, Szolnok (Mfor-montázs)

Jelképes összegért, évi egy euróért kapta meg az alumínium kocsitesteket előállító gyár helyszínéül szolgáló telek használati jogát Szolnoktól a svájci Stadler, értesült lapunk. "Az ajánlat 15 évre szól. Ez idő lejártakor felbecsülik a telek értékét - figyelembe véve a rajta létesült üzem értékét is, tehát ezután már piaci árat fizetünk majd a használatért" - tette hozzá az mfor.hu kérdésére Dunai Zoltán.

A kormány is Szolnok mellé állt

A Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezetője szerint mindez nagy mértékben hozzájárult ahhoz, hogy Szolnok végül elhappolta a beruházást a sokáig biztos befutónak tartott Székesfehérvár elől. Igaz, ebben közrejátszott az is, hogy - mint mondta - a "kormányzati akarat a kevésbé fejlett régió fejlesztése mellett" tette le voksát.

Az egy évvel ezelőttihez képest módosultak a gyárral kapcsolatos tervek is. Míg korábban a végösszeszerelést végző egységet állították volna előbb üzembe, s csak később indult volna meg az alumínium kocsitestek gyártása, addig mostanra – a piaci igények változása miatt - megfordult a sorrend. Utóbbi más típusú munkaerőt igényel, mint a Székesfehérvár mellett fekvő pusztaszabolcsi bázis, így a dunántúli nagyváros elvesztette a közelségből fakadó egyik legnagyobb előnyét, a munkaerő mozgathatóságát, magyarázta Dunai.

2008 vége felé indul a gyár

Ami az ütemezést illeti, a Stadler még az idei év végéig benyújtja az építési engedély dokumentációját az illetékes szerveknek. A gyár 2008 negyedik negyedévében fogja megkezdeni a termelést, s év végére a tervek szerint 150 főt foglalkoztat majd.     

Ez a szám négy-öt éven belül négyszázra fog nőni, ez volt ugyanis az ingyenes telekhasználati jog egyik legfőbb feltétele. Ebből kétszáz fő az alumínium kocsitestek gyártásában, kétszáz fő pedig az összeszerelő részleg munkájában vesz majd részt, tette hozzá az ügyvezető. Ha ezt az ígéretet a cég nem tartja be, akkor már az ötödik évtől kezdve piaci árat fizet majd a telek használatáért. A Stadler egyébként már meg is kezdte a minősített alumíniumhegesztő szakmunkások toborzását, akiket a társaság bussnangi gyárában fognak kiképezni.

Négymillárddal szállhat be az állam

A beruházás összértéke jelenlegi becslések szerint tízmilliárd forintra rúg majd. Mivel Szolnok - Székesfehérvárhoz hasonlóan - a negyven százalékos támogatási övezetbe tartozik, ezért az állami támogatás összességében maximum négymilliárd forintot tehet ki. Ezt a keretet a vállalat az ügyvezető szerint szeretné is kihasználni.

Hozzátette azonban, hogy ez az összeg - a tervek módosulásának, így a beruházás tényleges értékének a függvényében - változhat. Ráadásul - mivel az egyedi támogatásról szóló korábbi kormányhatározatra a Stadler határidőig nem válaszolt, s az eltelt egy év alatt sok minden változott - a svájci cég kérelmet nyújt majd be a határozat módosítására, emelte ki Dunai Zoltán. (Állami támogatás egyébként négy területen - munkahelyteremtés, technológia-fejlesztés, szakképzés és adókedvezmény - igényelhető.)

Mint ismert, a Stadler még 2006 júliusában adta be az illetékes magyar szervekhez szándéknyilatkozatát, hogy vonatgyártó üzemet kíván létesíteni Magyarországon. Az akkori tervekben még azzal számoltak, hogy a beruházás 2007 elején elkezdődik.

Végül azonban a döntés és ezzel együtt a projekt kezdete is csúszott - többek között azért, mert a Stadler a MÁV további harminc FLIRT motorvonatra vonatkozó opciójának lehívásához kötötte a beruházás bejelentését.

A vasúttársaság végül idén júliusban döntött minderről, szeptember elején pedig megkötötte az ügylet finanszírozásáról szóló szerződést is.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!