Az osztrák szövetségi vasútnak (ÖBB) 2008-ban értékesítette a szocialista-liberális kormányzat a céget, s ezzel együtt a magyar vasút egyetlen üzletileg is eredményes ágát, a teherszállítást. A privatizációt az akkor ellenzéki Fidesz elfogadhatatlannak minősítette. Az osztrák Rail Cargo Austria és a GYSEV Zrt. konzorciuma 102,5 milliárd forintot fizetett a MÁV Cargo részvényeiért, és öt év alatt 43,5 milliárd forint fejlesztésre vállalt kötelezettséget.
A privatizáció kapcsán nagy feltűnést keltett, hogy a Rail Cargo Austria elnökségi tagja, Gustav Poschalko 2007 júniusában megbízási szerződést kötött a Geuronet Bt. budapesti céggel, illetve annak képviselőjével, Gulya Andrással, és a MÁV Cargo vételárának 1,75 százalékát (6,6 millió eurót, kétmilliárd forintot) ígérte oda sikerdíjként. Az ügyben Ausztriában indult büntetőperben - amelyben az osztrák tehervasút akkori vezetőjét felmentették a hűtlen kezelés vádja alól - azon folyt a vita, végzett-e érdemi tevékenységet Gulya András, a Geuronet Bt. résztulajdonosa. Az is felmerült, hogy a sikerdíjat valójában magyar politikusoknak, döntéshozóknak szánták. Az ügyben folytatott jogi eljárások Magyarországon sem vezettek eredményre. A Geuronet Bt.-t júliusban törölték a cégnyilvántartásból - írja szerdai számában a lap.
Az egyeztetések sikerét elősegítheti, hogy az osztrák kancellár, Christian Kern jelenlegi posztjára éppen az osztrák szövetségi vasút vezetői székéből érkezett. Az egyébként magyar - bajai - felmenőkkel rendelkező politikus így pontosan ismeri mind a Magyarországon működő cargo-leány helyzetét, mind a magyar kormány törekvéseit a legalább részleges visszaállamosításra - olvasható a cikkben, amely utal rá: a magyar tulajdonszerzés kérdése a 2010-es kormányváltás után többször felmerült.
MTI