3p

A Shell 15 évre tartós bérletbe veheti a Tesco benzinkútjait, mivel a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) döntése szerint az összefonódás résztvevőinek együttesen sem lesz akkora piaci részesedése, amely versenyjogi aggályokra adhatna okot - közölte a GVH az MTI-vel szerdán.

A GVH szerint nem volt kimutatható, hogy a Tesco töltőállomások jelenléte érzékelhető hatást gyakorolna a környezetükben lévő Shell töltőállomások árazására.

A közlemény szerint a Tesco töltőállomások és a Shell-csoport Magyarországon az üzemanyagok és kenőanyagok forgalmazásában együttesen sem részesedik akkora, 20 százalékos mértékben a piacból, ami felett a GVH szerint felmerülhetnek versenyaggályok.

A két cég február végén jelentette be, hogy a Shell veszi át a Tesco magyarországi benzinkútjainak üzemeltetését. A megállapodás alapján a Tesco 15 évre bérbe adja magyarországi benzinkútjait az olajcégnek, amely teljes körűen üzemelteti majd az állomásokat,  mind az üzemanyagtöltést, mind a shopok működtetését ellátja.

A Tesco 51 benzinkútjainak átvételével a Shell magyarországi töltőállomás-hálózata 249 tagúra bővül.

A benzinkutak Shell márkajelzés alatt működnek és Shell üzemanyagokat forgalmaznak.

A GVH közölte, hogy a magyar piacon üzemanyagokat és kenőanyagokat országos töltőállomás hálózaton, úgynevezett színes kutakon 7 vállalkozás értékesít kiskereskedelmi forgalomban. Rajtuk kívül több száz, hálózathoz nem tartozó, úgynevezett fehér kút is működik Magyarországon.

A piac legnagyobb szereplője a Mol Nyrt., amelynek részesedése Magyarország egészét tekintve a töltőállomások számából és az azokon értékesített benzin és gázolaj, valamint kenőanyagok forgalmából is meghaladja a 20 százalékot.

A GVH szerint 2007-től az üzemanyag kiskereskedelemben egy enyhe koncentrációs folyamat indult meg. A negyedik legnagyobb hálózattal rendelkező Agip megvette az akkor hatodik Esso-t, az ötödik legnagyobb részesedésű Lukoil pedig a hetedik Jet-et. Mindez azonban érdemben nem változtatott a piac azon jellegén, hogy a töltőállomások mintegy kétharmada, így az értékesített mennyiség több mint fele a négy legnagyobb hálózathoz - Mol, Shell, OMV, Agip - tartozik.

A versenyhatóság által vizsgált Shell-Tesco összefonódás résztvevői és versenytársaik is úgy nyilatkoztak, hogy az üzemanyag kiskereskedelmi piacra történő belépés elsősorban felvásárlás révén képzelhető el, a piac ugyanis lényegében telített.

Az egyes hálózatok 2008. évi átlagos lista árait országos szinten vizsgálva, a hivatal szerint három csoport különíthető el. A Mol, az OMV és a Shell 1-2 forinttal drágább az országos átlagnál. Az Agip kevesebb mint 1 forinttal felfelé, a Tesco szintén kevesebb, mint 1 forinttal, de lefelé tér el az országos átlagtól. A legalacsonyabb árakat a Lukoil és a fehér töltőállomások érvényesítik.

A Shell több mint 90 országban mintegy 45 ezer töltőállomást üzemeltet, amelyeken naponta 10 millió vásárlót szolgál ki. A cég kiskereskedelmi stratégiájának megfelelően partneri együttműködési lehetőségek kiaknázásával is igyekszik bővíteni üzleti tevékenységét.

A Tesco Magyarország legnagyobb hipermarket kereskedelmi lánca és a második legnagyobb brit befektetője. A vállalat közel 14 éves magyarországi működése során eddig 149 áruházat nyitott, és Magyarországon 22.000 munkavállalót alkalmaz.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!