Idén a tavalyihoz hasonló szintű, mintegy 85-90 milliárd forintos árbevételt tervez a MÁV Cargo, mondta el egy csütörtöki sajtóbeszélgetésen Kovács Imre. A MÁV Cargo Zrt. vezérigazgató-helyettese az mfor.hu kérdésére hozzátette: bár a szállított volumen 2009-ben csökkenni fog - 2008-ban mintegy 40 millió tonna árut fuvarozott a cég -, ezt várhatóan kompenzálják majd a gyenge forintból származó előnyök.
Bevételeik 82 százaléka ugyanis euró alapú, tehát a mostani, 300 körüli euró/forint árfolyam kifejezetten jól jön a cégnek. A kiadásoknak ezzel szemben mindössze húsz százaléka jelentkezik euróban - azaz a forintgyengülés negatív hatása nem olyan erős.
Csak minimális nyereséget várnak
Szintén a tavalyival megegyező szintű, 2,5 milliárd eurós forgalommal és minimális nyereséggel számol 2009-ben a MÁV Cargót privatizáló RCA napokban elfogadott üzleti terve, közölte kérdésünkre Friedrich Macher. Az RCA és a MÁV Cargo Zrt. igazgatósági tagja hozzátette azt is, hogy ezen terv tartása érdekében a cégnek alkalmazkodnia kell a gazdasági válság nyomán előállt új helyzethez.
Ennek szellemében a vállalat módosította 2009-es terveit, és jelenleg – a meglévő üzletek alapján – 10-15 százalékos, mintegy 10-12 millió tonnás visszaeséssel számol a megrendelések terén. Ez elsősorban a válság által igencsak megtépázott szektorokból, az acél- és az autóiparból érkező szállítási megbízások komoly csökkenésének tudható be.
A már tényként kezelhető visszaesést a cég két forrásból próbálja majd ellensúlyozni az árbevétel tartása érdekében. Macher egyrészt számít a MÁV Cargo tavaly decemberben lezárult bekebelezése nyomán keletkező szinergiákra - ez mintegy plusz hatmillió tonna megbízást jelenthet csoportszinten.
"A két céget együttesen már nem lehet megkerülni. Délkelet-Európában vezető szerepre törekszünk, Európában pedig a második legnagyobb vasúti árufarozóvá kívánunk válni" – tette hozzá Macher.
Szabadesésben az árak
A visszaesés pótlásának másik útja, hogy a közúti fuvarozók elől próbál majd üzleteket elhalászni az RCA-MÁV Cargo. Igaz, ez egyben azt is jelenti, hogy be kell szállnia az árversenybe – a közúti fuvarozásban ugyanis az elmúlt hónapokban gyakorlatilag "szabadesésben vannak az árak", fogalmazott Macher. Amint pedig normalizálódik a gazdasági helyzet, ismét magasabb árakat próbál majd érvényesíteni a cég.
A helyzet súlyosságát jelzi, hogy - a Transporeon felmérése szerint - tavaly ugrásszerűen nőtt a kihasználatlan fuvarkapacitás Európában. Ennek aránya átlagosan már 2008-ban minden héten magasabb volt, mint korábban, majd a mutató október első hetétől kezdődően rohamosan emelkedni kezdett. A negatív trend december elején érte el csúcspontját, amikor is kétszer annyi szabad fuvareszköz-kapacitást regisztráltak Európában, mint az azt megelőző öt év azonos időszakában bármikor.
A Transporeon szerint az adatok arra engednek következtetni, hogy - az előző évi tendenciákat követve - a fuvardíjak jelentős mérséklődése várható 2009-ben. Gyakorlatilag erre szolgáltat példát a RCA-MÁV Cargo új árpolitikája is.
Azokon a piacokon, ahol nem áll fenn versenyhelyzet a közúti fuvarozókkal, a még létező üzletek megtartása az RCA-MÁV Cargo fő célja. Ennek érdekében rövidtávon hajlandó az árcsökkentésre, cserében viszont hosszú távú elköteleződést vár el a megrendelőtől, magyarázta az RCA igazgatósági tagja. A válság enyhültével természetesen itt is visszatérnek majd a normál árhoz, az ezzel kapcsolatos tárgyalások a legnagyobb megrendelőkkel jelenleg is folynak.
Egyelőre nem lesz leépítés a MÁV Cargónál
Összességében Macher szerint jelenleg az úgynevezett B-terv van életben, de – a legrosszabb forgatókönyvvel számolva – fővonalakban már elkészítették a C-tervet is. Ennek részletes kidolgozására akkor lenne szükség, ha a megrendelések még 2009 második felében is kétszámjegyű visszaesést mutatnának.
Újságírói kérdésre elmondta azt is, hogy a válság ellenére a MÁV Cargónál jelenleg nem terveznek leépítést. Ez csak akkor merülhet fel, ha a piaci körülmények romlása miatt életbe kell léptetni a C-tervet. Ebben az esetben újra kellene tárgyalni azt a megállapodást, miszerint a MÁV Cargo munkavállalói létszáma 2011-ig nem csökkenhet a 2007-es szint alá.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum