4p

A megrendelések mintegy 10-15 százalékos visszaesését prognosztizálja az idei évre az immár a MÁV Cargót is magában foglaló Rail Cargo Austria (RCA) csoport, amely - követve a közúti árufuvarozás piacán tapasztalható áresést - rövid távon maga is árcsökkentésre kényszerül. Az RCA ezzel együtt a tavalyihoz hasonló árbevétellel számol idén – csakúgy, mint a MÁV Cargo, amelynek jól jön a forint drasztikus gyengülése.

Felpörögtek az események - nagy a harc a fuvarokért  

Idén a tavalyihoz hasonló szintű, mintegy 85-90 milliárd forintos árbevételt tervez a MÁV Cargo, mondta el egy csütörtöki sajtóbeszélgetésen Kovács Imre. A MÁV Cargo Zrt. vezérigazgató-helyettese az mfor.hu kérdésére hozzátette: bár a szállított volumen 2009-ben csökkenni fog - 2008-ban mintegy 40 millió tonna árut fuvarozott a cég -, ezt várhatóan kompenzálják majd a gyenge forintból származó előnyök.

Bevételeik 82 százaléka ugyanis euró alapú, tehát a mostani, 300 körüli euró/forint árfolyam kifejezetten jól jön a cégnek. A kiadásoknak ezzel szemben mindössze húsz százaléka jelentkezik euróban - azaz a forintgyengülés negatív hatása nem olyan erős. 

Csak minimális nyereséget várnak

Szintén a tavalyival megegyező szintű, 2,5 milliárd eurós forgalommal és minimális nyereséggel számol 2009-ben a MÁV Cargót privatizáló RCA napokban elfogadott üzleti terve, közölte kérdésünkre Friedrich Macher. Az RCA és a MÁV Cargo Zrt. igazgatósági tagja hozzátette azt is, hogy ezen terv tartása érdekében a cégnek alkalmazkodnia kell a gazdasági válság nyomán előállt új helyzethez.

Ennek szellemében a vállalat módosította 2009-es terveit, és jelenleg – a meglévő üzletek alapján – 10-15 százalékos, mintegy 10-12 millió tonnás visszaeséssel számol a megrendelések terén. Ez elsősorban a válság által igencsak megtépázott szektorokból, az acél- és az autóiparból érkező szállítási megbízások komoly csökkenésének tudható be.

A már tényként kezelhető visszaesést a cég két forrásból próbálja majd ellensúlyozni az árbevétel tartása érdekében. Macher egyrészt számít a MÁV Cargo tavaly decemberben lezárult bekebelezése nyomán keletkező szinergiákra - ez mintegy plusz hatmillió tonna megbízást jelenthet csoportszinten.

"A két céget együttesen már nem lehet megkerülni. Délkelet-Európában vezető szerepre törekszünk, Európában pedig a második legnagyobb vasúti árufarozóvá kívánunk válni" – tette hozzá Macher.

Célkeresztben Kelet- és Dél-Kelet-Európa



Szabadesésben az árak

A visszaesés pótlásának másik útja, hogy a közúti fuvarozók elől próbál majd üzleteket elhalászni az RCA-MÁV Cargo. Igaz, ez egyben azt is jelenti, hogy be kell szállnia az árversenybe – a közúti fuvarozásban ugyanis az elmúlt hónapokban gyakorlatilag "szabadesésben vannak az árak", fogalmazott Macher. Amint pedig normalizálódik a gazdasági helyzet, ismét magasabb árakat próbál majd érvényesíteni a cég.

A helyzet súlyosságát jelzi, hogy - a Transporeon felmérése szerint - tavaly ugrásszerűen nőtt a kihasználatlan fuvarkapacitás Európában. Ennek aránya átlagosan már 2008-ban minden héten magasabb volt, mint korábban, majd a mutató október első hetétől kezdődően rohamosan emelkedni kezdett. A negatív trend december elején érte el csúcspontját, amikor is kétszer annyi szabad fuvareszköz-kapacitást regisztráltak Európában, mint az azt megelőző öt év azonos időszakában bármikor.

A Transporeon szerint az adatok arra engednek következtetni, hogy - az előző évi tendenciákat követve - a fuvardíjak jelentős mérséklődése várható 2009-ben. Gyakorlatilag erre szolgáltat példát a RCA-MÁV Cargo új árpolitikája is.

Azokon a piacokon, ahol nem áll fenn versenyhelyzet a közúti fuvarozókkal, a még létező üzletek megtartása az RCA-MÁV Cargo fő célja. Ennek érdekében rövidtávon hajlandó az árcsökkentésre, cserében viszont hosszú távú elköteleződést vár el a megrendelőtől, magyarázta az RCA igazgatósági tagja. A válság enyhültével természetesen itt is visszatérnek majd a normál árhoz, az ezzel kapcsolatos tárgyalások a legnagyobb megrendelőkkel jelenleg is folynak.

Egyelőre nem lesz leépítés a MÁV Cargónál

Összességében Macher szerint jelenleg az úgynevezett B-terv van életben, de – a legrosszabb forgatókönyvvel számolva – fővonalakban már elkészítették a C-tervet is. Ennek részletes kidolgozására akkor lenne szükség, ha a megrendelések még 2009 második felében is kétszámjegyű visszaesést mutatnának.

Újságírói kérdésre elmondta azt is, hogy a válság ellenére a MÁV Cargónál jelenleg nem terveznek leépítést. Ez csak akkor merülhet fel, ha a piaci körülmények romlása miatt életbe kell léptetni a C-tervet. Ebben az esetben újra kellene tárgyalni azt a megállapodást, miszerint a MÁV Cargo munkavállalói létszáma 2011-ig nem csökkenhet a 2007-es szint alá.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!