Úgy tűnik, hogy az olvasók továbbra is, és a korábbiaknál jobban büntetik a milliárdos vállalkozó érdekeltségébe tartozó napilapot, a Magyar Nemzetet. A Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség (MATESZ) legfrissebb, második negyedévre vonatkozó adatai szerint ugyanis a Magyar Nemzet átlagosan naponta 28 679 példányt tudott értékesíteni, ami 13,4 százalékkal kevesebb az első negyedévinél.
A csökkenés feltételezhetően a magánvásárlókhoz köthető, hiszen a nagyobb szervezetek, önkormányzatok jellemzően éves előfizetési szerződéseket kötnek, melyek 2015-re vonatkozóan tavaly év végén, vagy év elején születhettek meg; tehát még bőven a februári Simicska-kirohanás előtt, amikor is a vállalkozó nyomdafestéket nem tűrő jelzővel illette a magyar miniszterelnököt.
Előző év azonos időszakához képest 23,6 százalékkal esett vissza az értékesítés, vagyis egy év alatt vásárlóinak közel negyedét elveszítette a lap. Ezzel pedig negatív értelemben kiemelkedett az általunk vizsgált nyomatott lapok köréből. Negyedéves és éves bázison sem szenvedett el ilyen nagy visszaesést egyetlen lap sem.
A politikai-közéleti napolapoknál maradva megállapítható az is, hogy sem a Népszava, sem pedig a Népszabadság nem remekelt. Előbbinél 3 hónap alatt 5, egy év alatt pedig 9,5 szzalékkal csökkent az értékesített példányok száma. A Népszabadság ugyanakkor ennél valamivel kevesebbel megúszta: az átlagosan eladott 40 653 példány az első negyedévhez viszonyítva 2,6, előző évhez mérten pedig 6,7 százalékkal jelent kevesebbet. (A Magyar Hírlap és a Napi Gazdaság nem auditáltatja magát.)
A Figyelő beindult
A közéleti-gazdasági hetilapok közül úgy tűnik, a Figyelő kezd kimászni a gödörből, hiszen az első negyedév után most a másodikban is növekedést értek el. Az átlagosan eladott 8167 példány 2,2 százalékkal haladja meg az első negyedévit és 13,5-lel az egy évvel korábbi teljesítményt.
A HVG, a Heti Válasz és a 168 óra azonban egyaránt jelentős mínuszokat kénytelen elkönyvelni. Éves bázison a legnagyobb visszaesés a Heti Válaszhoz köthető, 9,2 százalékos, miközben három hónap alatt 5,4 százalékkal maradt el az átlagos eladás. A HVG 35 689 darabos átlagos heti értékesítése 4,3 százalékos csökkenés az első negyedévhez képest és 9 százalékos az előző évi állapothoz viszonyítva. A 168 óra átlagos értékesítése ugyanakkor 6,7 százalékkal esett vissza negyedéves és 8,6-tal éves bázison.
A pletykalapok kellenek
A színes napi-, női- és pletykalapokat vizsgálva megállapítható, hogy a pletykalapokra vevők a magyarok. A Bestből és a Storyból is egyaránt többet tudtak már eladni, mint egy évvel ezelőtt, előbbinél 10,4, a Storynál pedig 6,7 százalékos a növekedés mértéke. Igaz ugyanakkor, hogy az első negyedévhez képest 3 százaléknál nagyobb visszaesést volt kénytelen elkönyvelni mindkét pletykalap. A HOT!-nak azonban továbbra sem megy, hiszen 1,4 százalékos a mínusz negyedéves és 7,1 százalékos éves bázison.
A második negyedévben a női lapoknak sem ment túl jól. A Kiskegyed 190 416 darapos átlagos értékesítése 0,6 százalékkal kevesebb az első negyedévinél és 0,1-gyel az előző évinél. A Nők lapja esetében a visszacsúszások 1,9 és 1,1 százalékos mínuszt jelentenek.
Nem megy jól a vasárnapi lapoknak
A nyomtatott lappiac nehézkes helyzetére még rátett egy lapáttal a vasárnapi boltzár a hét utolsó napján megjelenő kiadványok esetében. A második negyedévben a Vasárnapi Blikk volt a legnagyobb vesztes, hiszen 3 hónap alatt 9, egy év alatt pedig 15,8 százalékkal esett vissza az átlagosan értékesített példányszám a MATESZ adatai szerint. Így már "csak" 89 247 darabos az átlagos eladás, miközben egy éve még bőven 100 felett volt.
A Vasárnap Reggel 46 069 darabja 4,2 százalékkal kevesebb az első negyedévinél és 14,7-tel az egy évvel korábbi adatnál.
Ennél viszont sokkal kisebb "veszteséget" volt kénytelen elszenvedni a Vasárnapi Hírek, hiszen amellett, hogy éves bázison "csupán" 4,6 százalékos a mínusz, az első negyedévinél 0,2 százalékkal több a most közölt 20 778 darabos átlagosan eladott példányszám. A Vasárnapi Bors az első negyedévhez képest szintén jelentős mértékben esett vissza, 8,9 százalékkal, az átlagosan eladott 47 824 lap ugyanakkor 1,3 százalékkal kevesebb az előző évinél.
Székely Sarolta
mfor.hu