3p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A JATO közölte a júniusra vonatkozó európai autópiaci adatokat, melyek szerint éves bázison 6,3 százalékkal visszaestek a újautó eladások. Mégis akadnak a stabilizációra utaló jelek.

Továbbra is visszaesés, de...

Az európai újautó eladások 6,3 százalékkal estek júniusban és közel ugyanennyivel, 6,7 százalékkal 6,458 millió darabra 2013 első félévében előző évi bázison. Ennek ellenére a JATO úgy látja, hogy megjelentek a stabilizációra utaló jelek a piacon.

Ilyen jel az, hogy Nagy-Britanniában a júniusi eladások 13,4 százalékkal növekedtek 2012 azonos időszakához képest - igaz a ködös albionban nem érezték meg az autópiac oly mértékű hanyatlását, mint a kontinensen. Európa öt nagy gazdasága közül még az éppen a recesszióból kilépő spanyolok közöltek pozitív adatot. Ugyanis Hispániában a 25 százalék körüli munkanélküliség ellenére sikerült egy 0,6 százalékos növekedést elérni az értékesítési volumenben, ami bár csekély, mégis csak emelkedést jelent.

Még nincs minek örülni

Európa legnagyobb gazdasága és egyben autóipari hatalma, Németország 8,1 százalékos értékesítési visszaesést szenvedett el a hatodik hónapban éves szinten, a legnagyobb zsugorodást pedig a majdnem csődbe ment Ciprus könyvelhette el, 45,6 százalékosat.

Érdekesség, hogy mégis van egy Ciprusnál nagyobb mértékben, 73,7 százalékkal visszaeső ország az újautó eladásokat tekintve, ez pedig Írország. Bár a változás hihetetlen nagynak tűnik, abszolút egyedi esetről van szó, mivel a rendszámok változni fognak az országban, így a vásárlók kivárják, amíg ez megtörténik. Ezért nem lenne meglepő, ha a csökkenés után egy kisebb bumm lenne az ír piacon.

Gareth Hession a JATO Dynamics alelnöke elmondta: "nagyon szomorú az, hogy 2012-ben közel 7 százalékos volt az európai újautó eladások volumenének esése éves szinten. Ellenben idén már van némi remény, például a britek és a dánok vásárlási kedve, valamint a Mercedes és a Dacia jó teljesítménye.

Az valóban jó jel, hogy a bajban lévő gazdaságok közül a legnagyobb, Spanyolország elhagyta a recessziót, viszont Franciaország ismét benne van. Ugyanakkor a gazdaságok teljesítményének javulása mellett a munkanélküliség hatalmas méretének a leszorítása jelenthetne lökést az autópiacnak, ugyanis egy munkanélküli nehezen vesz új autót.

Felemás adatok Magyarországon

A JATO adatai szerint júniusban a magyar újautó eladások is visszaestek. A hatodik hónapban 2,4 százalékkal kevesebb, 27 327 új autót vásároltak szemben a tavaly júniusi 28 ezerrel. Ellenben a személygépjárművek értékesítése továbbra is, immár negyedik hónapja növekszik éves bázison, bár az utolsó vizsgált hónapban a bővülés mértéke csökkent, sőt majdhogynem stagnált.

Barnác Tamás
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!