2009. szeptember 24. 12:56

Szabó György, a Sanoma Budapest vezérigazgatója szerint a nyomtatott sajtó jövőre sem néz kellemes időszak elé, sőt. Szabó szerint az igazi válság a válság után jön majd a printpiacon; 2009 az illúziók éve volt, 2010 pedig a lapbezárások éve lehet.

Nagyobb amplitúdóval, de ugyanazon a hullámvasúton halad a reklámpiac szekere, mint a nemzetgazdaságé, mondta Gulyás János, a Szonda Ipsos vezérigazgatója Egerben, a Magyar Reklámszövetség konferenciáján. Gulyás szerint a reklám-média piac soha nem tér vissza a válság előtti állapotához. A strukturális problémák ugyanis korábban is léteztek, azonban azokat elfedte az általános pénzbőség. Digitális forradalom előtt állunk, mely meg fogja pecsételni a hagyományos, tömegtermelés-tömegmédia-tömegfogyasztó modell sorsát.

Az idei 14 százalékról 2012-re 20 százalékra nőhet az online-költés aránya a reklámtortából, 2013-ra pedig 25 százalék közelébe kerülhet a most még csak 10 százalékot kitevő szelet - mondta Novák Péter, a Kirowski ügyvezető igazgatója. A digitális forradalom egyik legfontosabb jellemzője lesz a szociális site-ok és az ezekhez kötődő marketingtevékenység erősödése. Ennek fontosságát Heal Edina, a Sláger Rádió vezérigazgatója is kiemelte, aki szerint eljöhet a digitális rádiók kora, amikor a műsor mellé számos pluszinformációt kaphat a hallgató. Az elkövetkező években egyes online-médiumok bezárnak majd, ami erősíti majd a piac többi szereplőjét, továbbá a fizetős modellt előbb-utóbb az internetes tartalompiacon is be kell vezetni - vélekedett Szabó György, a Sanoma Budapest vezérigazgatója. A nyomtatott sajtó viszont nem néz kellemes időszak elé - állítja Szabó. Az igazi válság a válság után jön majd a printpiacon; 2009 az illúziók éve volt, 2010 pedig a lapbezárások éve lehet - vázolta fel a baljós képet a Sanoma-vezér előadásában. A vezető szerint ráadásul a sajtó médiatulajdonosai úgy levitték a hirdetési árakat a válság okozta pánikban, hogy abból nem várható kilábalás 2011-ig.

A tévék azonban a válság és az azt követő időszak nyertes médiumai lehetnek - állítja Málnay B. Levente, az MTV Networks vezérigazgatója. Ebben a médiatípusban relatíve kisebb bevételcsökkenés következett be, úgy tűnik, nő a kereslet a tévéreklámok iránt, ráadásul elérésben még mindig olcsó médiumról van szó. 

Már itt kopogtat a jövő fogyasztója Kozák Ákos, a GfK Hungária igazgatója szerint hamarosan vége a 18-49-es korosztály uralmának a marketingkommunikációban, 10-20 év múlva már nem fog élni a mai fiatalságkultusz. Szintén nem hagyható figyelmen kívül a kisebbségek számának jelentős emelkedése. A romák száma a 2020-as évekre elérheti az 1,2 millió főt - mondta a GfK-vezető. A fogyasztók ma már nem sorolhatók be rétegekbe és miliőkbe, öntudatra ébredtek és sokkal tudatosabban alakítják fogyasztásukat, viselkedésüket, mint tették azt néhány évvel, évtizeddel ezelőtt, írja a Napi Gazdaság.