4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Hétfő reggeltől folytatódik a vasutasok munkabeszüntetése. Gaskóék a tervezett vonalbezárások és azok módja ellen tiltakoznak ily módon – a minisztérium szerint elhamarkodott az akciójuk.

Hétfőn üzemkezdettől folytatódik a vasutassztrájk - jelentette be Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) elnöke vasárnap Budapesten. Emiatt megítélése szerint kiszámíthatatlan lesz a közlekedés, a vonatok nagy része nem fog közlekedni, amelyiket pedig elindítják, bizonytalan lesz, hogy meddig jut el, tette hozzá. A munkabeszüntetéssel a közösségi közlekedés átalakításával kapcsolatos kormányzati tervek és az ezzel járó elbocsátások ellen tiltakoznak.

A VDSZSZ elnöke kitért arra, hogy szombaton 18 óra után a MÁV-tól elektronikusan megkapták a jövő évi menetrend tervezetet, amelyhez mellékelték a felszámolandó vonalakat is, eszerint 30 vonalon szűnik meg a személyszállítás a decemberben életbe lépő menetrendben.

Gaskó szerint paródia folyik

Paródiának nevezte, ahogyan a vasútvonalak bezárását kezeli a szaktárca. Tapasztalatuk szerint ahol a "pártember" erősen "odacsapott az asztalra", ott nincs vonalbezárás. A VDSZSZ visszautasítja, hogy "bratyi módon" döntsenek a vasutasok tízezreit, az utasok százezreit érintő vasúti közlekedésről - mondta Gaskó István.

Utalt arra, hogy az autóbusz-közlekedésben is 4,5 milliárd forinttal kevesebb állami költségtérítést akar a kormány adni jövőre, ami 20-30 százalékos kapacitáscsökkenést jelenthet a Volán-társaságoknál. A vasútnál a 40 milliárd forint megvonás, a vonalbezárások a vasutas-munkahelyeket is veszélyeztetik. A pályavasútnál mintegy 5000 dolgozót - többségében forgalmi szolgálattevőket, váltókezelőket, kocsirendezőket érint a leépítés, de MÁV-csoportszinten ez akár tízezer is lehet.

A szakszervezet számítása szerint a 30 vasúti vonal bezárása megközelítően 1 milliárd forint, vagy még annyit megtakarítást sem jelent, ebből a 40 milliárd forint megvonást nem lehet megoldani, így további megszorítások, elbocsátások várhatók a vasútnál.

Hónig: van még idő változtatni

Korainak és elhamarkodottnak nevezte a VDSZSZ sztrájkját Hónig Péter közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter. Az MTI-nek nyilatkozva elmondta: a tárgyalások folyamatban vannak, legközelebb október 20-án egyeztetnek a vasutas érdekképviseletekkel. Hangsúlyozta: van még idő vitatkozni a vasút átalakításáról, a döntések nem születtek meg a menetrendről, vannak még nyitott kérdések. A szakszervezeteknek szombaton megküldték a menetrendi javaslatot, amely még munkaanyag, október 31-éig kell eldönteni, hol legyen vasúti közszolgáltatás.

Hónig kifejtette: nem igaz, hogy összesen 3000 kilométeren fogják megrendelni a vasúti közszolgáltatást jövőre, a szakszervezetek megküldött anyagból ugyanis kiderül, hogy ennek a duplájáról van szó - jelentette ki a tárcavezető. Néhány vonalon azért nem rendelnének közszolgáltatást, mert kevés az utas, és párhuzamosan járna a vasút az ugyancsak állami forrásból finanszírozott autóbusszal.

A miniszter hangsúlyozta: minden vonalon, ahol eddig volt közszolgálati személyszállítás, ott ez megmarad, a párhuzamosság szűnik meg.

Hónig Péter kiemelte, ahol nem kívánják jövőre megrendelni a vasúti közszolgáltatást, ott a teherforgalom továbbra is megmarad, és ha valaki üzleti alapon akarja végezni a személyszállítást, arra is lesz lehetőség.

A tárca vezetője kitért arra, hogy öt szakszervezetből néggyel eredményesek a tárgyalások a vasútról. Sikerült meghatározni a vasutasokat érintő problémákat, a nyugdíjazás és a menetdíj-kedvezmények ügyében pedig előreléptek a megbeszéléseken. Sajnálja, hogy az ötödik szakszervezettel nem sikerült érdemi haladást elérni - tette hozzá.

Hónig Péter elmondta, hogy az országos jelentőségű, mintegy 4000 kilométeres hálózaton lényegesen javulni fog a menetrend, mert kiszámítható, ütemes közlekedési rendet vezetnek be, és 10 perccel csökken a menetidő.

Nyolcmilliárdot spórolnak

A megtakarításokkal kapcsolatban a közlekedési miniszter megjegyezte, hogy a vasútvonalakon a közvetlen hatás jövőre 3 milliárd forint lesz. A spórolás a társaságokon végigvonul, összességében 8 milliárd forintot takarítanak meg a vasútnál 2010-ben. Ennek keretében javítják a vállalati hatékonyságot, megkezdődött a menedzsment átalakítása és átvizsgálják a beszállítói szerződéseket.

Ami a holnapi sztrájkot illeti, a Volán-társaságok készen állnak arra, hogy a vonatokról lemaradó utasokat elvigyék, s ha szükséges, több buszt állítanak be - mondta Csepi Lajos közlekedési szakállamtitkár vasárnap az MTI-nek. A busztársaságok a munkabeszüntetés által érintett területeken járataikon elfogadják a MÁV-START Zrt. által kibocsátott vasúti bérleteket a sztrájk ideje alatt.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!