6p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Ha egy vállalkozás járműbeszerzésben gondolkodik, akkor a tartósbérleti konstrukció az egyik legjobb megoldás. A költségek kiszámíthatók és jól tervezhetők, egy, az év elején hatályba lépett jogszabályi változás révén pedig a konstrukció adóterhelése kedvezőbb lett, mondta el Penz Tamás, a Merkantil Bérlet Kft. ügyvezetője.

- A gazdasági fellendülés a gépjárműpiacnak is lendületet adott, sok vállalkozás tervez beszerzés. Felmerül, hogy vásárolni, vagy lízingelni éri meg jobban a járművet. Milyen pénzügyi előnyei vannak az operatív lízingnek a vásárlással szemben?
PT: A járművek esetén az operatív lízing - ami egyébként azonos a tartósbérlettel – egyik előnye az, hogy nem igényel tőkelekötést a vállalkozás részéről, ezzel lehetőséget teremtve arra, hogy a gépjárművek beszerzésére szánt pénzt a társaság inkább az üzleti lehetőségeinek kiaknázására, árukészlet beszerzésre, kapacitás-növelésre, tehát a főtevékenység fejlesztésére fordítsa.
További előny lehet –főleg a KKV szektorban-, hogy az ügyfél a flottakezelő kedvezményeivel tud gépkocsihoz jutni, hiszen a flottakezelők adott volumen beszerzésére évente megújuló megállapodást kötnek a gépjármű importőrökkel a KKV szektornak adható kedvezményeknél jobb feltételekkel.

A flottakezelő cégek az operatív lízing konstrukció mellé rendszerint vállalják a gépjárművek/gépjárműparkok teljes körű és költséghatékony üzemeltetését is, melyben –az erre specializálódott szakembereik mellett- a beszállítóknál/partnereknél a nagy volumenre való tekintettel elérhető kedvezmények is a segítségükre vannak. Nyilvánvaló, hogy egy 2-3000 db autó felett diszponáló flottakezelő számottevően nagyobb kedvezményre jogosult a márkaszervizekben, a gumis partnereknél és egyéb beszállítóknál, mint a kevesebb cégautóval rendelkező ügyfeleik egyenként. Az elért kedvezmények pedig természetesen visszatükröződnek az ügyfél által fizetendő havi bérleti díjakban.

A mai jogszabályi környezetben a cégautó az egyik legkedvezőbb juttatási forma, hiszen ennek adó terhe meg sem közelíti a bérek, fizetések adóterhét, a munkavállalók is örömmel használnak céges autót.

Penz Tamás, a Mekantil Bérlet Kft. ügyvezetője
Penz Tamás, a Mekantil Bérlet Kft. ügyvezetője

- Adózási, adminisztrációs szempontból milyen érvek szólnak a tartós bérlet mellett?
2019. január 1-től a gépjárművek bérleti díjának ÁFA-ja útnyilvántartás vezetése nélkül –de minimum egy üzleti út megtételével- 50 százalékban visszaigényelhető, míg korábban a bérlő kizárólag a kimutatott üzleti utak arányában volt jogosult az ÁFA visszaigénylésére. Ezen új szabályozás minden eddiginél előnyösebb helyzetbe hozta az operatív lízing konstrukciót a zárt végű pénzügyi lízinggel és a vásárlással szemben, hiszen az úgynevezett jutatás személyautók esetében a konstrukcióval jelentős ÁFA megtakarítás érhető el. Pozitívum azonban, hogy megmaradt a lehetőség, hogy a kizárólag (ÁFA köteles tevékenység érdekében megtett) üzleti utakra használt gépjárművek bérleti díjának ÁFA-ja 50 százalékot meghaladóan (akár 100 százalékban) megtakarítható legyen, ehhez továbbra is útnyilvántartás vezetése szükségeltetik.

A saját beszerzéshez és saját üzemeltetéshez képest ügyfeleink adminisztrációs költségei és feladatai flottakezelő színrelépésével jelentősen csökkentek, mert a saját üzemeltetés gyakorlata (ahol minden autó minden egyes eseményéhez külön számla érkezik a szerviz-, gumi-, biztosító- és egyéb partnerektől, valamint a hatóságoktól) helyett a bérbeadó teljes flotta teljes üzemeltetésére egy darab bérleti díj számlát bocsát ki, igény szerint az ügyfeleknek megfelelő analitikával.

- Említette, hogy mai jogszabályi környezetben a cégautó az egyik legkedvezőbb juttatási forma, így felmerül, hogy mit kell tudni az üzleti és a magáncélú használat költségeiről, adminisztrációjáról?
A fentebb említett jelenlegi szabályozás szerint a bérleti díj ÁFA része akár 100 százalékban is visszaigényelhető, ehhez viszont naprakész útnyilvántartást kell vezetni, amivel igazolható, hogy a gépkocsit csak az ÁFA köteles üzleti tevékenység érdekében használták, azaz egyáltalán nem volt magánút (adózási szemszögből a munkába járás is magánhasználatnak minősül!). A bérleti díj ÁFA-jának 50 százalékos mértékig történő visszaigényléséhez azonban semminemű napi adminisztrációra nincs szükség, de adóhatósági érdeklődés esetén a bevallási időszakban megvalósult egy üzleti út meglétét -bármilyen formában- igazolni kell.

- Mennyire tervezhetők a költségek, változhatnak-e a futamidő alatt?
Az egyes autók havi bérleti díja az ügyfél által előre meghatározott futamidő és futásteljesítmény alapján kerül kikalkulálásra, így a bérleti díjak a tervezetthez hasonló futásteljesítmény mellett nem változnak (a tervezettől való eltérés –alul vagy túl futás- esetén természetesen lehetőség van szerződés, és így a bérleti díj módosítására).
Fontos továbbá, hogy a teljes körű flottakezelési konstrukció választása esetén a havonta fizetendő bérleti díj magában foglalja az üzemeltetés minden várható költségét, beleértve a kötelező szervizek, a forgó-kopó alkatrészek cseréjének és a váratlan, esetlegesen garanciális időn túli meghibásodások költségeit is, az üzemeltetés kockázatát tehát a flottakezelő futja, az ő anyagi érdeke a költségek kordában tartása.

A kockázatok átvállalása igaz a gépjármű futamidő végi értékesítésére vonatkozóan is, a gépjármű másodlagos piacon történő értékesítési ára és az előre meghatározott maradványérték közötti különbözettel elszámolás alapvetően nem történik. Persze lehetőség van a kockázatok megosztására is, ebben az esetben az ügyfél részesülhet a megtakarításokból, de részt kell vállalnia az esetlegesen felmerülő veszteségekből is.

- Számos vállalkozásnál okoz nehézséget a munkaerőhiány. Az operatív lízing mennyiben nyújthat ebben segítséget?
Az operatív lízing esetén a szolgáltató (bérbeadó) segít a vállalkozásnak a gépkocsi/gépkocsipark üzemeltetésében, azaz nem csak az adminisztrációs terheket csökkenti a havi egy számlával, hanem segít megszervezni a szezonális gumi cserét, a kötelező szervizeket igény esetén hozom-viszem szolgáltatással, vagy segít a káresemények rendezésében is, így a vállalkozásnál nem feltétlen van szükség plusz emberi erőforrásra a gépkocsik üzemeltetéséhez.

- Mi a tapasztalatuk, a kedvezőbb ÁFA szabályozás mennyivel tette vonzóbbá a céges járművek beszerzésénél a tartós bérleti konstrukciót?
Láthatóan emelkedett az érdeklődések száma, de azt gondolom, messze még a növekedés vége. Ez egy hosszabb folyamat; hazánkban –egyre kisebb mértékben ugyan, de- továbbra is sokan ragaszkodnak a tulajdonláshoz, legyen ez igaz irodára, telephelyre, lakásra, autóra, de nyilván a nemzetközi trendek ránk is hatással vannak, gondoljunk csak a közösségi autózásra és az egyre növekvő bérelt autó állományra.

Az gondolom, hogy a jelen gazdasági környezetben a tulajdonlás egyszerűen nem gazdaságos.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!