2019. május 3. 07:57

Közel 1,7 milliárd forintos profitot termelt 2018-ban a TV2 Zrt. A masszív nyereség annak fényében érdekes fejlemény, hogy az elmúlt években az erős kormányzati hátszél ellenére is durván veszteséges volt a kereskedelmi csatorna.

A cikk eredetileg a G7-en jelent meg.

Két éve ugyan az állami hirdetéseknek köszönhetően bevételben már utolérték az RTL-csoportot, ám miközben a nagy konkurens 2017-ben is nyereségesen működött, a TV2 akkor még 2 milliárdos hiányt volt kénytelen elkönyvelni.

A csatornánál a 2013 és 2017 közötti öt évben összesen 15,3 milliárd forintnyi veszteséget hoztak össze, nagy részét ráadásul azt követően, hogy Andy Vajna bejelentette tulajdonszerzését. A januárban elhunyt filmmogul azonban a kezdetektől tartotta magát ahhoz, hogy nyereségessé teszi az eddig pénznyelőnek tűnő csatornát. 2016-ban egy interjúban azt mondta, hogy erre három-ötéves távon van reális esély.

Andy Vajna (Fotó: MTI) Andy Vajna (Fotó: MTI)

Megtelt a feneketlen kút

Úgy tűnik azonban, hogy nem kellett ennyi, szűk három év is elég volt. A TV2 Zrt. április 11-én tartott közgyűlést, amelyen egyéb döntések mellett a tulajdonosok elfogadták a vállalat beszámolóját is. Bár magát az éves jelentést egyelőre nem tették közzé, a céges iratokból annyi kiderül, hogy az adózott eredmény 1,69 milliárd forintra rúgott. A profitból azonban – a csatorna megvételéhez kapott MKB-hitelre hivatkozva – a TV2 nem fizet osztalékot.

Részletes adatok híján azt egyelőre nem tudni, hogy minek köszönhető a fordulat, de jó esély van rá, hogy a korábbiaknál is bőkezűbben hirdető állam tette nyereségessé a TV2-t. A csatornánál nagyon látványosan megugrott az állami reklámok aránya azt követően, hogy először Simicska Lajos, majd Andy Vajna révén kormányközeli tulajdonba került. Az utolsó olyan teljes évben, amikor még nem Fidesz-közeli kézben volt az adó, a Kantar Media adatai szerint a listaáras állami reklámbevételük mindössze 2,7 milliárd forintra rúgott, 2018-ra azonban ez több mint a tízszeresére hízott. A tavalyi 28,8 milliárd forint ráadásul az egy évvel korábbihoz képest is komoly, bő 7 milliárdos növekedést jelent, ami nagyjából elég is lehetett ahhoz, hogy nyereségbe fordítsa az eredményt.

Az állami hirdetések aránytalanságát elég jól mutatja, hogy a nézettségben egyébként rendre jobban teljesítő RTL már 2014 és 2017 között is csak szűk tizedannyi bevételhez jutott ilyen forrásból, mint fő versenytársa. Nagyrészt ez magyarázza, hogy a TV2 hogyan előzhette meg bevételben konkurensét 2017-ben. A különbség ráadásul tavaly vélhetően hízott, az elmúlt évben ugyanis

az állam listaáron már majdnem hetvenszer annyit reklámozott el a TV2-csoport csatornáin, mint az RTL-nél.

Mészáros Lőrinc bizalmasa a tévéhez is megérkezett

A beszámoló elfogadása nem az egyetlen fontos fejlemény volt a TV2 közgyűlésén: az eseményen az igazgatóság összetételét is módosították. Azt eddig is tudni lehetett, hogy az Andy Vajna tulajdonszerzését követően nagy csinnadrattával bemutatott, korábban az RTL-t vezető Dirk Gerkens távozik a vezérigazgatói posztról, és a társaság operatív vezetését Vaszily Miklós, az igazgatóság elnöke veszi át. Gerkens azonban amellett, hogy elvileg szakmailag irányította a TV2-t, a cég igazgatóságában is tag volt, márpedig itt korábban nem gondoskodtak a pótlásáról.

A közgyűlésen azonban ez is megtörtént: az igazgatóságba beválasztották Mészáros Lőrinc bizalmasát, Alcsútdoboz fideszes alpolgármesterét, Tima Jánost. Tima kinevezése annyira nem meglepő, a politikus-üzletember ugyanis az elmúlt hetekben már kapott hasonló pozíciókat olyan cégekben, amelyek meghatározó tulajdonrésszel rendelkeznek a TV2-ben. A csatornát ugyanis anno nem úgy vette meg Vajna, hogy ő lett a tulajdonos: a néhai filmügyi biztos egy teljes céghálót épített ki a kereskedelmi tévé köré.

Timát pedig a TV2 körüli vállalatok közül kettőben is beválasztották a cégvezetésbe: az AV Progress Kft.-nél ügyvezetőnek, a Magyar Broadcasting Co. Zrt.-nél (MBC) pedig vezérigazgató-helyettesnek nevezték ki. Más kérdés, hogy utóbbi posztját egyelőre nem jegyezték be hivatalosan. Az MBC-nél ugyanis annak ellenére, hogy pozíciója elnevezése alapján csak a második ember lett volna, a cégiratokban úgy rendelkeztek, hogy nélküle sem a vezérigazgató, sem a cégvezető nem írhat alá. Ez viszont a cégbíróság szerint jogellenes, ezért változtatásra szólították fel a vállalatot.

Tima megjelenése egyértelműen arra utal, hogy Mészáros Lőrinc üzleti köre teljesen át akarja venni a TV2 irányítását. Miután Andy Vajna egy nagyon furcsa ügylettel, egy 60 éves cinkotai nő bevonásával már 2016-ban eladta a kereskedelmi csatornát – amely mostanra a felcsúti milliárdos üzlettársa-barátja, Szíjj László és a Takarékbank elnök-vezérigazgatója, Vida József közelébe kerülhetett -, ez valószínűleg nem lesz annyira nehéz. Tulajdonképpen csak a nevére kell vennie a céget annak, aki már amúgy is kifizette a vételárat.

A Tv2 - és az RTL Klub - teljesítményének alakulása látványos ábrákon is megtekinthető a G7-en.