5p

A valóságtól elszakadó információt terjesztenek a Balázsék című reggeli műsor hallgatottságáról.

A cikk eredetileg a media1.hu-n jelent meg.

„Magyarország leghallgatottabb reggeli műsora, a Balázsék hamarosan folytatódik”– ez a kijelentés hangzik el egy ideje reggelente a Rádió 1 reggeli műsora, a Balázsék adásában, ahol naponta akár többször is adásba kerül a szpot, mielőtt a reklámszünet után újra hallható lenne a három műsorvezető, Sebestyén BalázsRákóczi Feri és Vadon Jani.

Olyannyira gyakran hallható a szpot, hogy egyszerű volt hangfelvételt is készítenünk róla. Az adások egyébként ebben a formában felkerülnek a YouTube-csatornájukra is, így aki ott találkozik vele, az is hallhatja az állítást.

 

 

Ugyanígy, a „leghallgatottabb reggeli rádióműsorként” mutatják be a műsort a Balázsék Facebook-oldalán is. Készítettünk róla képernyőmentést is.

A Balázsék Facebook-oldala

Következett a tényellenőrzés

Kíváncsivá tett, mi igaz az állításból, így nekifutottam, hogy a reggeli rádióműsorok hallgatottságára vonatkozó adatokat szerezzek. Ilyen adatot a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) által finanszírozott, a Kantar és a M-Meter mérőcégek konzorciuma által elkészített kutatás eredményeit tartalmazó adatbázisból lehet lekérdezni.

Az adatokat megszerezve az derült ki: az állítás a legutóbbi elérhető időszakban (2019. március és 2019. május között) biztosan nem felelt meg a valóságnak.

Három rádióműsor is megelőzi Balázsékat

Reggel 6 és 10 óra között Magyarországon a Kantar és az M-Meter adatai alapján a legnagyobb elérése (reach) nem a Rádió 1-nek és a Balázsék című műsornak, hanem a Retro Rádiónak volt a vizsgált időszakban. A Retro Rádiónak ebben az idősávban 1 millió 80 ezer hallgatója volt a 15 éveseket és annál idősebbeket magába foglaló (15+) korcsoportban.

A második legnépszerűbb rádióműsor reggelente a Petőfi Rádióé, a harmadik aKossuth Rádióé. A Petőfinek 861 ezer, a Kossuthnak 807 ezer hallgatója volt.

A Balázsék sugárzásának idején, 6 és 10 óra között az NMHH által fizetett, és a Kantar és a M-Meter által elkészített, a médiaügynökségek által használt rádióhallgatottsági mérés szerint csak 655 ezer fős eléréssel rendelkezett idén március és május között a Rádió 1, ezzel a Balázsék még a leghallgatottabb reggeli rádióműsorok dobogójára sem fért fel.

Mint a táblázatból is látszik, a Rádió 1 műsora, a Balázsék tehát kétségkívül népszerű műsor, de ez jelenleg csupán Magyarország 4. leghallgatottabb reggeli rádióműsoracímhez lehetne elegendő, vagyis a Rádió 1 az imént bemutatott szpottal és a Facebookon egyértelműen megtévesztette a műsor hallgatóit és meglévő, illetve potenciális hirdetőit is, hiszen aranyérem helyett még bronz sem járt.

(Az NMHH honlapja szerint a Civil Rádió, a Sláger FM, a Klubrádió, a Klasszik Rádió, a Magyar Katolikus Rádió, a Karc FM, a Manna FM, a Mária Rádió, a Sola Rádió, a Trend FM nem járul hozzá adatainak megosztásához, így a fenti rangsorból több piaci szereplő egyébként ki is marad, de az biztos, hogy 4. helynél nem jobb helyen végzett a Rádió 1-en a Balázsék.)

Balázsék a 15 és 39 év közöttiek körében piacvezetők, valamint a fővárosban

A teljes korrektség kedvéért a Media1 megnézte azt is, hogy van-e esetleg olyan szűkített korcsoport, ahol Sebestyén Balázsék műsora a legnépszerűbbnek számít.

A megszerzett NMHH-s kutatási adatok alapján azt láttuk, hogy a 15 és 39 év közötti rádióhallgatók között valóban a legnépszerűbb a műsor, és képes megelőzni a Retro Rádiót. Csakhogy a Rádió 1 az imént bemutatott kommunikációjában egyáltalán nem szűkítette le erre az adatot, így pedig mindenképp valótlanságról beszélhetünk a Rádió 1 részéről. A 40 év felettiek körében ugyanis a Rádió 1 műsora közel sem olyan erős, mint a fiatalabbak között.

Ezenkívül még Budapestre szűkítve érvényes az, hogy a Balázsék a leghallgatottabb, de ilyen földrajzi korlátozást sem tettek a szpotokba és a facebookos kommunikációba. Ráadásul ha Budapestet is magába foglalva Pest megyét nézzük, ott már szintén nem lenne igaz, hogy a Rádió 1 reggeli műsora a leghallgatottabb reggeli show.

A történet tanulsága tehát nem csak az, hogy a Rádió 1 hajlamos felnagyítani tényleges saját piaci helyzetét, de érdekes az is, hogy Magyarországon a Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA), azaz a Fidesz-közeli médiaholding alá tartozó Retro Rádióreggeli műsora népszerűbb mindennél, majd ezt a Fidesz-uralta állami rádiók műsorai követik. Legalábbis ha hihetünk a Magyarországon jelenleg elérhető egyetlen országos rádiós mérés adatainak.

Izgalmas időszak előtt a Rádió 1

Érdemes lesz figyelni a következő időszak rádiós adatait is, hiszen a Rádió 1nemrég több városban elvesztette megszólalási lehetőségét az FM hullámsávon, ez pedig biztosan nem segíti majd a hallgatottsági mutatók feltornászásában.

Beszámoltunk arról is, hogy a Rádió 1 próbál ráhajtani a Music FM egykori hallgatóira is, de ebben konkurense is van, hiszen a Sláger FM is DJ-vonalon erősít.

A Rádió 1 számára manapság az is kihívást jelenthet, hogy az állam ma már inkább a kesmás Retro Rádiónál költi az adófizetők pénzét, a Rádió 1 állami reklámbevételei az idei évben jelentősen visszaestek a Kantar adatai alapján. Ráadásul a Rádió 1-et működtető Radio Plus bevétele és nyeresége már tavaly is jelentősen visszaesett.

Az állam a mostani mérés adatai alapján ráadásul mondhatja azt, hogy azért hirdet inkább a kesmás Retro Rádiónál, mert ott van a nagyobb hallgatottság reggelente, a rádiózás egyik legfontosabb idősávjában.

(media1.hu)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!