5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Mi kell ahhoz, hogy egy magyar vállalkozás többször is képes legyen felállni a padlóról a hazai környezetben? Nagy Ervin 30 évvel ezelőtt egy akasztói szódásüzemmel indult, ma egy, a sport- és vitaminitalok piacán top-3-as cég vezetője. Őt kérdeztük a titok nyitjáról.

Hány olyan hazai kisvállalkozás áll még az élelmiszeripari piacon, amelyik közvetlenül a rendszerváltoztatást követően indította el a termelést? A választ könnyen kitalálhatjuk: nem sok. Egyikük, a hazai üdítőpiac egyik első szereplője ma R-Water névre hallgat. A cég egy hirtelen jött profilváltás nyomán izotóniás italokat, sportitalokat és vitaminitalokat gyárt. Évi egymilliárdos árbevételt bonyolít, és a 30. születésnapját ünnepli.  

„Ha visszaemlékszem a kezdetekre, rengeteg ugyanolyan kisvállalkozást látok 1993-ból, mint a miénk. Borosok, kisboltosok, üdítősök. Mind eltűntek, beolvadtak, kedvező esetben átalakultak. Nem titok, mi is voltunk csődhelyzetben, de sok-sok munkával, kitartással, komoly lemondások árán magunk mögött hagytuk ezt az időszakot” – meséli Nagy Ervin, aki édesanyja ötlete nyomán kezdett szénsavas üdítők gyártásába Akasztón, a „vadkapitalizmus” hajnalán. Saját házi szódásüzemben, kézi erővel, megvásárolt receptúra alapján kezdett el ízesített termékeket készíteni a Nagy-család, és nagyjából két hónap alatt jutott el a gyártási maximumig.

Összefogott a Coca-Cola és a Pepsi a hazai kkv-k ellen

Ahogy a többi hazai gyártású üdítőt, a magyarok az ő termékeiket is imádták, és amikor a hozzájuk hasonló üzemek gombamód elkezdtek szaporodni, a folyamat elérte a Coca-Cola és a Pepsi ingerküszöbét. A két óriás egy trösztszerű megállapodás révén meredek árcsökkentési akcióba kezdett, a kishalak, köztük Nagyék szép lassan bezárták a boltot. Némi enyhülés után újrakezdték a gyártást, ám a multik elterjedése elhozta az üdítős kkv-k második Mohácsát: 2005-re újra a csőd szélén táncolt az üzem. Két megoldás kínálkozott: vasáron megszabadulni a gyártósortól, vagy profilt váltani.

Láthatáron a sportitalok és vitaminitalok

„A múltban nálam is előfordult, hogy ki akartam szállni az üzletből, aztán megmagyarázhatatlan, hogy miért, de újra elkezdtem szépnek látni a dolgokat. Sokszor az ilyen mélypontok kényszerítik ki a változást, és az is inspirációként szolgál, hogy az ember nem akarja elveszíteni azt, amit addig felépített. Meg azért a szüleim belém nevelték, hogy ha egy mód van rá, nem érdemes elbukni” – vallja a cég vezetője, aki a szorult helyzetben sok-sok olvasással mulatta az időt. Egyre több portálról köszönt vissza, hogyan szűkül majd idővel az üdítős piac, és mennyivel nő az igény a funkcionális üdítőkre, köztük a sportitalokra. Ráadásul Tímea, Ervin felesége ráerősített a sportos vonalra: volt futballista édesapja révén a mindennapos mozgás az élete részévé vált, és ez beköltözött a cég szemléletébe is.

„Életcélunk az egészség!”

A profilváltáshoz rendelkezésre állt a gyártósor, a raktár és az ásványvízkút – az elhatározás is csakhamar megvolt. „A kísérletezés a rizikója és egyúttal a kulcsa a fejlődésnek” – vallja Nagy Ervin, így némi piackutatás után megszületett az R-Water, és az új mottó: életcélunk az egészség!

„Nem találtunk fel újat, hiszen volt már több versenytárs is a piacon, egyszerűen csak mindent újragondoltunk, és időről időre formabontó megoldásokkal jöttünk elő” – így a cégvezető.

Az R-Water feltűnéséig az edzőtermekben a félliteres, 500 milligramm L-karnitin tartalommal megtöltött sportitalokat lehetett megvásárolni, ráadásul akkori pénztárcával nézve horror áron. Nagyék ezzel szemben 1000 milligramm L-karnitint tettek az italaikba, és a megszokott árrésükkel dolgoztak, ami jóval alacsonyabb árat eredményezett. Hamar bekerültek az edzőtermi és a bolti kínálatba két nagy termékcsaládjukkal, a Power Fruittal és az Absolute Live-al. Előbbit csökkentett energiatartalommal gyártják tucatnyi ízesítésben, A-, B-, C-, D-, E-, K-vitaminnal dúsítva. A termékcsalád idővel uborkás, sárgarépás, céklás zöldségitalokkal (Pro + Vegi) bővült. Az Absolut Live termékcsalád italait a rendszeres testmozgást végzőknek állították össze, akik természetes úton segítenék elő a fogyást, fokoznák a sportteljesítményt, az izomépítést.

Idővel a kiszerelés és a tartalom is változott, az italok iránti kereslet pedig robbanásszerűen emelkedett. Az egykor csődközeli állapotban lévő vállalkozás az ország határait túlnőve nemzetközi bajnoknak vallhatja magát: a kelet-európai régión túl többek között Izlandra, Írországba és Máltára is szállítják az italaikat.

Hazai beszállítók, innováció és forrásvíz minőségű víz

A cég kifejezetten ügyelt rá, hogy hazai beszállítóktól szerezze be a magyar alapanyagokat, a bevétel egy részét visszaforgassa a termelésbe. Az R-Water élelmiszermérnökei az üzemhez tartozó laborban vizsgálják a termékeket, a lékonyhát ultramodern körülmények közepette működtetik, ahol két perc alatt alakul ki légsteril állapot a levegőszűrő rendszernek hála, a palackokat pedig ózonizált vízzel sterilizálják.

A céget a dolgozókkal közös egységeben működtetik, a generációváltás, az utódlás jegyében pedig immár Ervinék legidősebb fia is feltűnt a lékonyhában és a gyártósor mellett.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!