A dokumentum szerint a beruházás „stratégiai jelentőségű a nemzetgazdaság szempontjából”, ezért indokolt koncessziós formában megvalósítani – írja a 444.
A koncessziókért korábban Rogán Antal felelt, az idei kormányzati átszervezés után azonban a feladat Nagy Mártonhoz került, így a gazdasági miniszter viszi tovább a projektet. Ő jelentette be a beruházást a nyáron, akkor azt mondta, a gyorsvasút költsége nagyjából 1 milliárd euróra rúghat.
Fotó: MTI/Purger Tamás
A miniszter akkor azt mondta, az új nyomvonal Kőbánya és a repülőtér között épülne, és a légi kikötőt az országos vasúti infrastruktúrába kapcsolnák. A repülőtéren belül valószínűleg a föld alatt lesz az állomás.
A rendelet a fejlesztés előzményei között említi, hogy a kormány 2024-ben többségi tulajdonrészt szerzett a repülőteret üzemeltető társaságban. A fennmaradó 20 százalékot a francia VINCI birtokolja; a teljes vételár 3,1 milliárd euró volt.
A ferihegyi gyorsvasút ötlete nem új: már a rendszerváltás előtt napirenden volt, és azóta nyolc különböző kormány vetette fel, mindeddig sikertelenül. Gyurcsány Ferenc kabinetje szintén koncessziós megoldásban gondolkodott, de végül abból sem lett semmi.