Visszavonulót fúj Mészáros Lőrinc vasúti fuvarozással foglalkozó cége, a V-Híd Cargo. Az uuuuu.hu vasúti szakportál egy belső levelet bemutatva arról számol be, hogy komoly bajok vannak a cégnél.
A „V-ge van, kicsi: nem lett nagy a V-Híd Cargo” című írásban bemutatott levél azzal indít, hogy
„az elmúlt időszakban a cég működését új alapokra kellett helyeznünk, mert az eddigi üzleti modell – amely széleskörű tevékenységre, nagy eszközállományra és bérelt gépekre épült – súlyos nehézséget okozott. Az eszközállomány csökkentése a vállalat méretének redukálása, csökkentése elkerülhetetlen. Ezért radikális változtatásokra van szükség.”
A változásokat pedig három pontban összegzik:
- Csak a saját építési tevékenységeinket tartjuk meg.
- A feleslegessé vált eszközöket eladjuk, bérelt gépeket visszaadjuk.
- Költségeket jelentősen csökkentünk.
A levélből az is kiderül, hogy a cég dolgozóinak számára megszűnik a 30 százalékos bérpótlék, illetve a túlóra lehetősége is „feladatcsökkenés miatt várhatóan megszűnik”. Talán ennél is sokkolóbb lehet a következő pont:
„A felelőtlen munkahelyi magatartás és a szakszerűtlenség miatt számos járműmeghibásodás keletkezett, mely költséges javítást vont maga után. A gépekben keletkező károkat a gépet használó dolgozó lesz köteles viselni. Ezek mérlegelés nélkül a fizetésből levonásra kerülnek.”
„A levélíró állítása szerint számos esetben emberi mulasztás okozott drága meghibásodásokat, így február elsejétől ezek költségét mérlegelés nélkül hárítják a járművet használó munkavállalóra. Mivel a mozdonyokban eső kisebb kár javítása is jelentős összegű lehet, a mozdonyok nagy része pedig koros és elavult, ugyancsak kérdéses, hogy a bérpótlék és túlórapénz nélküli munkakörnyezetben ki fog kitartani a cég mellett”
- mutat rá a lap.
Az okokat pedig így összegzi:
"A V-Híd Cargo 2022 őszén nagy lendülettel lépett a piacra, hogy a zsírosnak tűnő vasúti árufuvarozás tortájából is kihasítsa a maga szeletét. Ezen a piacon viszont kiélezett verseny zajlik: a folyamatosan romló állapotú infrastruktúra és a növekedő hálózat-hozzáférési és személyzeti költségek miatt a vasúttársaságok szinte minden fuvarért ölre mennek, egy-egy jobban fizető üzletért nem ritkán éveken keresztül egyezkedve a befolyásos külföldi megbízókkal. Hiába az ütőképes bérelt járműflotta, úgy tűnik,
a V-Híd ezt a piacot nem tudta leuralni,
nem mintha ennek lett volna realitása."
A Telex megkereste a V-Híd Cargót is, ahol azt a választ kapták, hogy
„az Ön kérdéseinek alapjául szolgáló cikk több pontatlanságot, félrevezető és valótlan információt tartalmaz, amelyek hátrányosan érinthetik cégünk piaci megítélését”.
Azt azonban nem írta meg a cég, hogy pontosan mely információk pontatlanok, félrevezetők vagy valótlanok. „A V-Híd Cargo Zrt. menedzsmentje az elmúlt hetekben áttekintette a vállalat eddig tevékenységét, valamint a cégcsoport előtt álló feladatokat. Ennek eredményeként a cég olyan operatív intézkedéseket mérlegel, amelyek célja a hatékony és biztonságos működés hosszú távú fenntartása” – írták még, majd leszögezték, „fontos hangsúlyoznunk, hogy a V-Híd Cargo Zrt. működése stabil, és a vállalat nem tervezi kivonulását az árufuvarozási piacról”.
A Telex egy szakértőt is megkérdezett az ügyben, szerinte többek között a V-Híd Cargo a versenytársakkal szembeni agresszív fellépése is komoly gondokat okozott, és az uniós források elapadása is nehéz helyzetbe hozta a céget.
A cikk hozzáteszi azt is, hogy a cég agresszivitása miatt
„a szakmából sokan mérgesek, többek között a NER-be közvetlenül vagy közvetve bekötött szereplők is”.