Amennyiben egy légitársaság dolgozói béremelésre irányuló sztrájkot hirdetnek, az nem minősül olyan rendkívüli körülménynek, ami felmenthetné a légifuvarozót kártérítési kötelezettsége alól- olvasható a luxemburgi testület sajtóközleményében.
Az ítélet hátterében a Scandinavian Airlines System (SAS) alkalmazásában álló pilóták 2019-ben tartott hétnapos sztrájkja állt. A SAS járatainak mintegy 70 százalékot kényszerült törölni, mivel nem tudott megállapodni a pilótákkal a 13 százalékkal magasabb fizetésemelésről. Egy utas 250 euróra vonatkozó kártérítési igényt nyújtott be, egy Malmö és Stockholm közötti járat törlése miatt, a társaság azonban ezt rendkívüli körülményekre hivatkozva visszautasította. A SAS úgy érvelt, hogy 117 millió eurót kéne kifizetniük, ha a kárpótlás az összes - mintegy 380 ezer - utast érintené. A légitársaság álláspontját a svéd bíróság is támogatta.
Az uniós bíróság szerint azonban a sztrájk, amennyiben a munkakörülmények javítása vagy béremelés elérése a célja, nem minősíthető rendkívüli körülménynek.
A testület kimondta, hogy a sztrájk a munkavállalók alapvető joga, a vállalat működésének "velejárója", így előrelátható a társaság számára. "Ennélfogva lépéseket kell tenniük az utasokra gyakorolt negatív hatás enyhítése céljából" - szögezte le az ítélet. A határozat vonatkozik azokra az EU-tagállamokban működő légitársaságra is, amelyek az unión kívül is működtetnek járatokat.