A Magyar Nemzeti Bank (MNB) rendszeres ellenőrzései keretében átfogó vizsgálatot folytatott a Groupama Biztosító Zrt.-nél (Groupama). A vizsgálat 2021 januárjától a vizsgálat lezárásáig terjedő időszakot tekintette át. Bár a pénzügyi felügyelet több hiányosságot is feltárt, ezek alapvetően nem érintik a biztosító megbízható működését.
Mint az MNB megállapította, a biztosító a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításai (kgfb) esetében többször megsértette a kár- és kötvénynyilvántartó, illetve az üzembentartó felé a szerződés létrejöttének, megszűnésének, valamint a díjfizetés elmulasztásának eseteiben fennálló tájékoztatási kötelezettségét. A biztosító befektetési egységekhez kötött (unit-linked) életbiztosítási termékeinek állománykezelése esetében pedig az MNB a kötvény szerződő által történő átvétele időpontjának nyilvántartásával, továbbá a szerződések 30 napon belüli felmondása esetében az ügyféllel történő elszámolás időszerűségével, illetve az elszámolásról szóló tájékoztatás tartalmával kapcsolatban állapított meg hiányosságokat.
A vizsgálat az informatikai rendszer védelmének területén is több jogszabálysértést állapított meg, többek között, hogy a biztosító nem gondoskodott valamennyi eszköze esetében a naprakész biztonsági frissítések alkalmazásáról, továbbá az ügyfélhívások rögzítéséről és visszahallgathatóságáról, valamint az elektronikus szerződéskötési folyamat során az ügyféladatok biztonságos átadásáról.
Jogsértő módon hiányos volt a Groupama kiszervezési tárgyú szerződéseinek nyilvántartása a pénzügyi felügyelet felé történő bejelentés, illetve annak időpontja tekintetében.
Az MNB megállapította továbbá, hogy a biztosító a termékfelügyelet- és irányítás területén nem készített a jogszabályoknak megfelelő elemzést a vizsgált termék bevezetése előtt. A termékek monitorozása és felülvizsgálata során emellett nem vizsgált ki minden olyan tényezőt és eseményt, amelyek jelentősen befolyásolhatják a konstrukciók fő jellemzőit, kockázati fedezetét vagy biztosítékait.
A biztosító gépjármű- és lakásbiztosítási károk nyilvántartására szolgáló rendszerei egyes adatok esetében hiányos, ellentmondásos vagy hibás információkat tartalmaztak. Ezek így nem tudták megfelelően támogatni a Groupamát abban, hogy a kárrendezési jogszabályoknak minden esetben határidőre eleget tegyen.
Az MNB a szerződéskötést megelőző tájékoztatás részét képező kiemelt információkat tartalmazó dokumentum (KID) hiányos tartalma, a panaszok határidőn túli megválaszolása, valamint a kifogást tartalmazó fogyasztói megkeresések nem panaszként történő kezelése miatt a vonatkozó fogyasztóvédelmi rendelkezések megsértését is megállapította a vizsgálat során.
Mindezek alapján az MNB ma publikált határozatában – a legtöbb esetben 2025. március végi határidővel – kötelezte a Groupamát a feltárt hiányosságok megszüntetésére. A feltárt jogsértések miatt a jegybank 49,5 millió forint felügyeleti és 1,6 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot is kiszabott a biztosítóra.
A bírságösszeg meghatározásakor a pénzügyi felügyelet figyelembe vette többek közt a biztosító piaci helyzetét, az általa elkövetett jogszabálysértések relatív jelentős súlyát, s azok lehetséges hatásait. Enyhítő körülménynek számított ugyanakkor a biztosító együttműködő magatartása az MNB vizsgálata során.