Közel 5 százalékkal drágultak a használtautók azután, hogy idén már vagyonszerzési illetéket kell fizetni a külföldről behozott járművek után. Ennek ellenére egyre több használt kocsi cserél gazdát itthon - derült ki a Használtautó.hu portál adataiból.
Az eladások növekedésének hátterében az áll, hogy idén közel 21 ezer, zömmel 9 évnél idősebb személyautó áramlott be külföldről, csaknem 50 százalékkal több mint egy évvel korábban, illetve 22 százalékkal bővül az újautó piac is. Ez utóbbi a néhány éves autók adásvételét serkentette, hiszen az újautó-vásárlók főként ezeket cserélték le.
A Használtautó-index, vagyis az az arányszám, amely a válság kezdetéhez 2009 első negyedévéhez viszonyítja az adott időszakban elkelt használtautók aktuális összértékét 113,2 százalék lett ez első negyedévben.
A legnépszerűbb modellek az alsó-középkategóriába tartozó autók tették ki, ebben sok változás nem történt tavalyhoz képest. A használtautó-behozatal hatása érezhető ugyanakkor abban, hogy 2 százalékponttal nőtt mind a közép-és felső középkategóriába (jelenleg 29 százalék), mind az egyterűek kategóriájába (jelenleg 11 százalék) tartozó autók aránya a teljes piaci forgalmon belül. Az átlagár 1 535 000 forint lett, pedig az átlagéletkor is nőtt. A portál adatai szerint a belföldi forgalomban eladott használt autók 90 százaléka 5 éves vagy annál régebbi, 62 százalékuk pedig legalább 10 éves. A top típusok kor szerinti összetétele lényegesen egyikük esetében sem tér el ettől.
Az év elején a hat leggyakoribb gazdát cserélő autótípus sorrendben az Opel Astra, a Suzuki Swift, a Volkswagen Golf, a Ford Focus, a Volkswagen Passat és az Opel Corsa voltak: az adásvételi szerződések csaknem negyede e típusok egyikére köttetett. Ez a sorrend tavalyhoz képest annyiban változott, hogy mindkét népszerű Volkswagen típus egy hellyel előrébb lépett.
A hazai személygépjármű állomány átlagéletkora közben folyamatosan nőtt. A KSH adatai szerint 2013-ban már 13 éves volt az átlagos magyar személygépkocsi, szemben a 2009-es 10,8-as értékkel. Úgy tűnik, hogy hiába sikerült 2002 és 2007 között 1,4 évvel leszorítani az átlagéletkort, és elérni a csúcs 10,3-as értéket, az utóbbi években rohamléptekkel öregszik az autópark.
Szász Péter
mfor.hu