A Tesla vezére nemrég indulatosan minősítette baromságnak azokat a híreket, melyek szerint a 420 ezer előrendelés közel negyedét visszamondták volna a potenciális vásárlók.
A CNBC azonban alaposabban megvizsgálta a kérdést, és arra a megepő következtetésre jutott, hogy az új megrendelések száma nem tud lépést tartani a Model 3 egyre növekvő gyártási kapacitásával.
Amikor 2017 júliusában a Tesla megnyitotta a Model 3 ezer dolláros előrendelései számára nyitott bankszámláját, robbanásszerűen jöttek az letétbefizetések. Mivel azonban sok potenciális vásárló még mindeig bizonytalan, hogy mikor kapja meg az autót, így a Needham & Company nevű befektetési bank csütörtökön kiadott jelentésében arról írt, hogy a lehetséges vevők 24 százaléka lemondta előrendelését. Lényegeben erre jutott június tanulmányában a SecondMeasure nevű adatelemző cég is.
Nos, ezeket a híreket cáfolta Musk egy pénteki tweetben, amiben azt is állította, hogy az elmúlt héten 2000 S/X és 5000 új Model 3 rendelés futott be a céghez.
Dunno where this bs is coming from. Who knows about the future, but last week we had over 2000 S/X and 5000 Model 3 *new* net orders.
— Elon Musk (@elonmusk) July 20, 2018
A Tesla szóvivője a CNBC-nek azt mondta, hogy június 31-én még mind a 420 ezer előrendelés élt, annak ellenére, hogy 28 386 Model 3-at már leszállítottak a vevőknek. A szóvivő azt is hozzátette, hogy azok, akik előrendelésüket rendelésre változtatták vagy új vevők, három hónapon belül megkapják autójukat. Sőt, a CNBC három vásárlóval is beszélt, akik azt mondták, hogy a cég közlése szerint még hamarabb hozzájuthatnak gépkocsijukhoz.
A matek azonban nem jön ki a lap szerint. A második negyedév végére a Tesla végre elérte a kitűzött heti 5000 autó gyártását, a jövő hónapban pedig a heti 6000 a cél, hogy aztán hosszú távon elérjék az eredetileg kitűzött heti 8000 autó elkészítését.
Azonban még ha a legmagasabb számot vesszük is alapul, akkor is több mint egy évbe telik a meglevő 420 ezres előrendelési igényt teljesíteni, ha feltételezzük, hogy mindegyikből valódi vásárló lesz. Ráadásul ez a szám nem tartalmazza a vadonatúj rendeléseket, amiről Musk számolt be tweetjében.
Más szavakkal, ha három hónapon belül a vevők megkapják a kocsijukat (ahogy a Tesla szóvivője nyilatkozta), akkor ez vagy azt jelenti, hogy még a szóban forgó 20-24 százalékosnál is nagyobb a visszamondások aránya, vagy azt hogy az előrendelők igen nagy arányban nem válnak valódi vásárlókká. (Vagy - és ezt már mi tesszük hozzá - a Tesla szóvivője nem feltétlenül bontotta ki az igazság minden részletét...)
A Tesla által közölt számok valódiságával kapcsolatban már korábban is vetődtek fel kérdések, egy korábbi alkalmazott, Martin Tripp fogalmazott meg hasonló vádakat, azt is hozzátéve, hogy a cég potenciálisan veszélyes akkumulátorokkal szállított le autókat. Válaszul a cég szabotázzsal és hamis adatszolgáltatással vádolta meg korábbi dolgozóját.
Egyelőre nem nagyon állnak rendelkezésre megbízható adatok, a különböző kereskedésekből különböző információk érkeznek, vannak olyanok is, amelyek arról számolnak be, hogy vevőik törlik Tesla-rendelésüket és inkább a Chevrolet Bolt EV-t vásárolják.
Nagyobb baj viszont Musk kijelentése. Ugyanis, ha új megrendelésként heti ötezer autó fut be, ez elmarad a jövő hónapra elérni kívánt hatezres gyártási mennyiségtől, nem beszélve a végső célként elérni kívánt nyolcezertől.
Arra sokféle magyarázat lehetséges, hogy miért maradnak el az új rendelések a tervezett gyártási kapacitástól. Ez lehet amiatt, hogy a Tesla nem képes mindenkinek leszállítani az autót egy éven belül, így az rendelők a sor végére kerülnének.
Dave Sullivan, az AutoPacific elemzője szerint az olyan csúcskategóriás autók, mint a Model S vagy X vevőit nem érinti a várakozás, hiszen ők elve több autó birtokosai. A Model 3 tipikus vásárlója számára azonban a Tesla lenne az egyetlen autója, és egy ponton ezeknek a vevőknek elfoggyhat a türelme.
A Tesla szóvivője mindazonáltal nem aggódik az új megrendelések relatív lassú csordogálása miatt, mondván, ha majd elkezdik a vásárlókkal a valóságban megismertetni, tesztvezetésre kínálni az autót, a megrendelések is meg fogják haladni a gyártókapacitást. Ezen felül a Model 3 több verziójának megjelenése szintén emeli majd az előrendelések számát.
De nem mindenki ilyen bizakodó. Hosszabb távon például a szövetségi adójóváírások is problémát jelenthetnek. A választott csomagtól függően a vásárló akár 7500 dollárt, a Model 3 bő ötödére rúgó összeget is jóváírhat, ám pont a héten erősítette meg a Tesla, hogy túl van a kétszázezredik eladott elektromos autón. Ez azért lényeges, mert ez az a határ, amin túl megkezdődik az adójóváírás lassú kivezetése: akik még ebben az évben kifizetik és megkapják autójukat, még a teljes adójóváírást megkapják, ám a kedvezmények ezután félévente feleződnek, majd 2020-ra teljesen megszűnnek.
A gyártás nagyon komoly megugrása nélkül az új vásárlók semmit sem fognak tudni jóváírni, ami újabb fejfájást okozhat a cégnek. Iparági adatok szerint az új modellek iránti kereslet ugyanis rendszerint az első másfél évben éri el a csúcsot , bár az hozzátehető, hogy az elektromo autók piaca olyan új, hogy nem biztos, hogy a korábbi precedensek alkalmazhatók itt is.
Mindazonáltal a dolgokat tovább bonyolítja, hogy az elkövetkezendő 24 hónapban az elektromos autók vásárlói számára rengeteg új alternatíva nyílik, hiszen a VW, a Volvo, az Audi mellett a General Motors is két új modellt ígér 2019 közepére, jóllehet a GM is túllépi várhatóan a 200 ezres határt. A többiek viszont nem
A Tesla nagyon bízik a Model 3-ban, Musk azt ígérte, hogy tömegek számára készült modell profitábilissá, cash flow-pozitívvá teszi a céget. Éppen ezért a cégnek minden, a gyártósorról legördülő modellt értékesítenie kell, és a rendelések visszaesése vagy a rendelések tömeges törlése komoly fejfájást okozhat.