3p

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárást indított a Booking.com B.V.-vel szemben. A nemzeti versenyhatóság gyanúja szerint a holland multinacionális vállalkozás a szakmai gondosság követelményét sértő tájékoztatást nyújtott egyes szolgáltatásainak díjaival kapcsolatosan, illetve megtévesztette a fogyasztókat a Genius programjában elérhető kedvezményekkel kapcsolatban. A Booking-ot nem először vonta eljárás alá a GVH, a cég korábban összesen mintegy 3 milliárd forint versenyfelügyeleti bírságot fizetett be a magyar költségvetésbe különböző jogsértések miatt.

A hollandiai székhelyű Booking.com B.V. (Booking) Európa és azon belül Magyarország piacvezető szálláshelyfoglalás közvetítő szolgáltatója. Több millió szálláshelyhez nyújt foglalási szolgáltatásokat, weboldalának havi látogató száma a főbb nyaralási időszakokban az 500 milliót is meghaladja.

A Gazdasági Versenyhivatal azt írja közleményében, észlelték, hogy a Booking a szakmai gondosság követelményét sérti azzal, hogy nem biztosítja a kiszámíthatóságot és a megbízhatóságot egyes szolgáltatásainak díjaival kapcsolatosan.

A vállalkozás szolgáltatásainak díjai ugyanis egyes esetekben eltérőek lehetnek különböző eszközökön, illetve formában igénybe véve (például mobilalkalmazás, vagy asztali számítógép), annak ellenére, hogy a szolgáltatások tartalma azonos. A GVH észlelte továbbá, hogy a cég valószínűsíthetően megtévesztő kereskedelmi kommunikációt folytat a Genius program különböző szintjein elérhető kedvezményekkel kapcsolatban is.

A Booking a fenti gyakorlatokkal 2022. január 1-jétől valószínűsíthetően megtéveszti a magyar fogyasztókat, hisz olyan ügyleti döntésekre készteti őket, melyeket egyébként nem feltétlenül hoznának meg, ezzel pedig akár többletköltségeket is okozhat számukra.

Vizsgálják a céget
Vizsgálják a céget
Fotó: Depositphotos

A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárás lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható. A GVH felhívja a figyelmet arra, hogy a versenytörvény szerint az ügyfélnek a tényállás tisztázásához szükséges adatok közlésére való felhívásától az annak teljesítéséig terjedő időtartam az ügyintézési határidőbe nem számít bele.

A GVH árgus szemekkel figyeli az online szállás-helyfoglalási és szálláshely-közvetítési piacot, különösen a nyaralások időszakaiban. A GVH 2020-ban 2,5 milliárd forintos gigabírságot szabott ki a Booking.com-ra, annak agresszív, a fogyasztókat megtévesztő értékesítési módszerei miatt, majd 2024-ben további 382,5 millió forintos utóvizsgálati bírsággal sújtotta a céget, mivel az eredeti eljárásban vállalt kötelezettségeit nem megfelelően teljesítette, sőt egyes esetekben folytatta is az eredeti jogsértő gyakorlatokat. 

A nemzeti versenyhatóság 2023 nyarán gyorsított ágazati vizsgálatot is indított a szektorban, a nagy számú piaci jelzésekre tekintettel. A GVH számos javaslatot tett a gyorsított ágaztai vizsgálat végleges jelentésében, többek között szükségesnek jelölte meg az árparitásos szerződési feltételek kivezetését, amire végül sor is került és a Booking.com 2024. július 1-től el is törölte ezen klauzulák alkalmazását.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!