A volt vezérigazgató ellen 2020 óta folyik eljárás csalás miatt a dízelügyben játszott szerepe miatt, miután az anyavállalat, a Volkswagen, valamint az Audi 2015-ben elismerte, hogy illegális szoftverrel manipulálták a károsanyag-kibocsátási teszteket.
Stadler eleddig visszautasította a vádakat. A Stadler-ügy a 2015 szeptemberében kirobbant dízelbotrány egyik legjelentősebb bírósági eljárása. Stadler a konszern egykori fejlesztési igazgatójával, Wolfgang Hatzcal és egy mérnökkel együtt állt bíróság elé. Hatz és a mérnök már beismerte, hogy manipulálták a motorokat.
A vád szerint a Volkswagen és az Audi mérnökei úgy manipulálták a motorokat, hogy a próbapadon megfeleltek a károsanyag-kibocsátási határértékeknek, de a közutakon, használat közben már nem. Stadler ellen a vád az volt, hogy nem állította le a manipulált autók értékesítését a botrány kitörését követően.
Az ügyvédi iroda tájékoztatása szerint a beismerő vallomást május 16-án tennék meg a müncheni tartományi bíróság előtt, az ítélet meghozatalára pedig júniusban lehet számítani. Azt még nem lehet tudni, hogy Stadler személyesen, vagy ügyvédje révén teszi-e meg a vallomást.
Bírósági tájékoztatás szerint a 60 éves Stadlerre másfél-két év börtönbüntetés várhat. A védelem felfüggesztett börtönbüntetést és 1,1 millió eurós bírságot javasol a vádalku keretében. Az ügyészség elfogadta a felfüggesztett börtönbüntetést, de kétmillió eurós bírságot szabna ki Stadler Volkswagennél és az Audinál eltöltött szolgálati ideje alatt felvett fizetésére és jelenlegi vagyonára hivatkozva.
(MTI)