3p

Harmadik lett a kecskeméti Neumann János Egyetem hallgatóinak napelemes autója az elektromos autók legnagyobb európai versenyén, a European Solar Challenge-en, amelyen az idén 18 egyetemi csapat állt rajthoz. A hétvégén Belgiumban megrendezett versenyen az egyetem oktatói és hallgatói által épített MegaLux összesen 878 km-t tett meg 24 óra alatt, kizárólag elektromos meghajtással. A Bridgestone Magyarország Kft. kifejezetten a versenyre tervezett, ultrakönnyű és kis gördülési ellenállású abroncsokat szállított a kocsihoz.

A kecskeméti Neumann János Egyetem GAMF Műszaki és Informatikai karának csapata által tervezett MegaLux már korábban is óriási sikert ért el az ausztráliai World Solar Challenge és a dél-afrikai Sasol Solar Challenge országúti versenyen, ahol szintén harmadik helyen végeztek. A fiatal mérnökök azóta továbbfejlesztették a szuperautót, aminek eredményeként a kocsi új futóművet és felfüggesztést kapott annak érdekében, hogy versenypályákon is nagy sebességgel tudjon kanyarodni. Az autó további paraméterei változatlanok maradtak, ugyanúgy hat négyzetméternyi napelem gyűjti az energiát, amelyet egy 20 kg súlyú lítiumion akkumulátor tárol. Ezekre az erőforrásokra most nagy szükség is volt, hiszen a verseny végig esőben zajlott.

Harmadik lett a kecskeméti egyetem napelemes autója a European Solar Challenge-en
Harmadik lett a kecskeméti egyetem napelemes autója a European Solar Challenge-en

„A MegaLux-szal évek óta kiemelkedő eredményeket érünk el az elektromos autók nemzetközi versenyein. Ott vagyunk az élmezőnyben és törekszünk arra, hogy ott is maradjunk, ezért folyamatosan fejlesztjük autónkat. Legfontosabb célunk az, hogy csökkentsük a kocsi energiafelhasználását és gördülési ellenállását. A Bridgestone speciális gumiabroncsai éppen ebben segítettek bennünket. Enélkül nem tudtuk volna megtenni 24 óra alatt a harmadik legnagyobb távot” – mondta Kutasi Zoltán, a MegaLux csapat tagja.

Egy 80 km/óra sebességgel haladó gépkocsi által elhasznált üzemanyag akár 20 százalékát is felemésztheti az abroncsok gördülési ellenállása, ennek csökkentésében nyújt segítséget immár évek óta a Bridgestone a kecskeméti egyetem GAMF csapatának. A Bridgestone által kifejezetten elektromos autókra tervezett, Ecopia Ologic abroncs nagy átmérőjének és keskeny szélességének köszönhetően csökkenti a menetközben fellépő abroncsdeformációt és az ezzel járó energiaveszteséget. A nagyobb abroncsnyomás jóvoltából az abroncsok gördülési ellenállása 30 százalékkal alacsonyabb, mint a hagyományos gumiké, egy abroncs súlya pedig mindössze 1,5 kg, vagyis az autógumi jelentős szerepet játszik a jármű tömegének csökkentésében is.

A kecskeméti Neumann János Egyetem GAMF csapata azt tervezi, hogy újra rajthoz áll majd a MegaLux-szal a Bridgestone World Solar Challenge-en. Az elektromos autók legnagyobb nemzetközi megmérettetését minden páratlan évben rendezik Ausztráliában, ahol a csapatok járműveinek mintegy 3.000 km-t kell megtenniük Darwin és Adelaide között tisztán napenergiával.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!