A G7 cikke.
Az M4-es gyorsforgalmi út Abony és Törökszentmiklós közötti részére kiírt tenderen a napokban hirdettek eredményt, az erről szóló dokumentum pedig hétfőn került fel a közbeszerzési adatbázisba.
Az összegzésből pedig kiderül, hogy a szakasz, amely azért lett autópálya helyett gyorsforgalmi út, hogy spóroljanak rajta, még nemzetközi összevetésben is méregdrágán épül meg. A kettébontott közbeszerzés első részét a Colas-Duna Aszfalt kettős nyerte meg közel 68 milliárdos ajánlattal 18,6 kilométernyi autóútra, míg a második 8,5 kilométeres részt egyedül építheti a kormányközeli vállalkozó Szíjj László tulajdonában lévő Duna Aszfalt 57,5 milliárdért.
Előbbi 3,7, utóbbi több mint 6,7 milliárd forintos költséget jelent kilométerenként,
ami még akkor is döbbenetesen sok, ha figyelembe vesszük, hogy a második szakaszon egy híd is épül. Az út előéletét ismerve pedig különösen durvának tűnik a túlárazás.
A Simicska-Orbán háború legdrágább áldozata
Az M4-esnek ugyanis nagyjából ez volt az a szakasza, ami áldozatul esett a Simicska-Orbán háborúnak. Az Abony és Fegyvernek közötti 28 kilométerre az első tendert még akkor írták ki, amikor a kormányfő és az egykori Fidesz-pénztárnok jó kapcsolatot ápoltak. A három részre bontott beruházáson 2013-ban egy rakat építőipari cég osztozott: nyertek munkát a nagy nemzetközi építők, mint a Strabag, a Colas vagy éppen a Swietelsky, de a legzsírosabb falat, a híd építése Simicska Lajos Közgépének jutott. Ez a tender második része volt, és az akkori állapot szerint a Közgép és a vele együtt dolgozó A-Híd 32,6 milliárdért építette volna meg a rájuk jutó mindössze 2,3 kilométeres szakaszt.
Ezzel együtt a teljes projektre kilométerenként majdnem 4 milliárdos költség jutott, amivel annyira túlárazták, hogy az már az Európai Uniónak is feltűnt, így a kormány hiába várt támogatást a projektre, az Európai Bizottság ehhez nem járult hozzá. Ennek ellenére a Fideszben eleinte még védték a fejlesztést, és születtek különböző magyarázatok arra, hogy miként kerülhet ilyen eszméletlen sokba egy út az Alföldön.
Végül a túlárazott projekt sorsát a Simicska-Orbán háború pecsételte meg. Bár a szakasz félbehagyásában vélhetően más tényezők – például az uniós támogatás elmaradása, illetve egy pedzegetett EU-s vizsgálat – is szerepet játszottak, az M4-es torzói így is a nagy összeveszés szimbólumává váltak. Vélhetően azért, mert
a kormány véletlenül pont azokban a hetekben fedezett fel kartellgyanút a tender körül, amikor Simicska Lajos telefonos ámokfutását rendezte. Becslések szerint 70 százalékos készültségnél.
Mindenesetre a beruházás félbeszakadt, a Közgép nem kapott több állami megbízást, helyét pedig a közbeszerzéseken a Mészáros Lőrinccel baráti kapcsolatban álló Szíjj László tulajdonolta Duna Aszfalt vette át.
A nagy pénznyelő
Az M4-es félbehagyott szakasza azonban ezután is csak emésztette a pénzt. A Közgép ugyanis megtámadta a kormány döntését, és peren kívül meg is állapodott az állammal, hogy a már elvégzett munkáért és a helyszínre szállított anyagokért – többi, a munkaterületről lezavart céggel együtt – 45 milliárd forintot kap. Közben újabb közbeszerzéseket írtak ki a torzók őrzésére és a munkaterület karbantartására újabb tízmilliókért.
Az amúgy is túlárazott projekt így már olyan drága volt, hogy az érintettek úgy döntöttek: nem autópályát, hanem csak gyorsforgalmi utat építenek, hátha azzal sikerül spórolni. Nos, nem sikerült.
Jöjjön el a 2019-es év egyik legizgalmasabb KKV-eseményére! Több mint 50 előadó és panelbeszélgetés-résztvevő 5 szekcióban! Hogyan tudják kihasználni a magyar KKV-k a digitalizációban rejlő lehetőségeket, és miből tudják ezt finanszírozni? A geopolitikai kihívások, a Brexit és a kereskedelmi háború tükrében mi vár a magyar KKV-kra?
Néhány név az előadók közül: MAGYAR LEVENTE - Külgazdasági és Külügyminisztérium, miniszterhelyettes - JAKAB LÁSZLÓ - Innovációs és Technológiai Minisztérium, miniszteri főtanácsadó - FÁBIÁN GERGELY - Magyar Nemzeti Bank, igazgató - WOLF LÁSZLÓ - OTP Bank, vezérigazgató-helyettes - JELASITY RADOVAN - Erste Bank, vezérigazgató - BALOG ÁDÁM - MKB Bank, elnök-vezérigazgató - HEGEDÜS ÉVA - Gránit Bank, elnök-vezérigazgató - BÚZA ÉVA - Garantiqa, vezérigazgató - RASKÓ GYÖRGY - agrárközgazdász - SALGÓ ANDRÁS - BMW Group Magyarország - FERNBACH ZOLTÁN - Mercedes-Benz Hungária Kft., Hálózatfejlesztési és tréning igazgató - LAUFER TAMÁS - IVSZ, elnök
A mostani közbeszerzés kilométerre vetítve csak egy hajszállal lett olcsóbb, mint öt éve az autópálya. Úgy, hogy a munka egy része kész van, és a torzókból – ha már egy vagyont elköltöttek a megóvásukra – valamit biztosan lehet használni. Ez még úgy is igaz, hogy az akkori és a mostani szakasz nincs teljesen átfedésben. Bár közel ugyanolyan hosszúak, a megadott kilométerszelvények szerint a mostani fejlesztés hat kilométerrel előrébb indul és héttel előbb ér véget.
A teljes költség pedig majdnem másfélszer annyi lesz, mint amennyibe az eredetileg is iszonyatosan drága autópálya került volna.
Az akkori ajánlatok szerint ugyanis a szűk 30 kilométer tervezéssel és kivitelezéssel 114 milliárdért készült volna el, most viszont az egyéb kiegészítő tevékenységek, a Simicskáéknak fizetett kártérítés és maga a fejlesztés majdnem 160 milliárd forintot emészthet fel.
Ha pedig mindent figyelembe veszünk, valószínűleg ez lesz minden idők legdrágább autóútja. A szakasz teljes költsége 163 milliárd forintra rúg, ami kilométerenként 6 milliárd forintot jelent. Az Alföldön ennyi pénzből három, de inkább négy kilométernyi autópálya is elkészülhetne. Ehelyett nekünk lesz egy kilométer autóutunk.
Ez az összeg még a kőröshegyi völgyhidat magában foglaló M7-es szakasz valamivel 5 milliárd forint feletti kilométer-áránál is magasabb. (Igaz, azóta túlárazás nélkül is emelkedtek az építőipari költségek.)
Az M4-esen egyébként eddig négy szakasz hét tenderén hirdettek eredményt. Az összesen 119 kilométernyi út 322 milliárd forintból épül meg, a projekt nagy nyertese pedig természetesen a Duna Aszfalt, amely egy 14 kilométeres szakasztól eltekintve mindenhol részt vesz a munkákban.
Ahhoz, hogy az M4-esen a fővárostól az országhatárig el lehessen autózni, az eddig kihirdetettek mellett még három, összesen szűk 110 kilométernyi szakasznak kellene megépülnie. Ezek a becslések szerint még nagyjából ugyanannyi pénzt emészthetnek fel, mint amennyi eddig elment az útra.