Az innováció vezető szerepet kap a családi vállalkozások életében a K&H innovációs indexének első féléves adatai szerint. Az elmúlt félévben valósággal kilőtt a mutató és az index történetének legmagasabb értékét produkálta a jelenlegi 35 pontjával, ami az előző félévhez képest 12 pontos emelkedést jelent. Mindez különösen annak fényében jelentős, hogy a nem családi vállalkozások esetében nagyobb csökkenés mutatkozik az előző mérési ciklushoz képest, 5 pontos mérséklődéssel mindössze 24 pontot mért a kutatás.
A K&H innovációs indexe félévente vizsgálja meg a 300 millió forintot meghaladó árbevételű magyarországi vállalkozások innovációra való hajlandóságát és törekvéseit, amelyben külön szerepet kapnak a családi vállalatok. A kutatás négy témakör mentén vizsgálja az adatokat: megvalósult-, tervezett- és digitális innovációra, valamint innovációs stratégiára. Az adatokból látható, hogy a családi vállalatok körében mind a négy területen legalább 10 ponttal megugrottak az értékek az elmúlt fél évben, de a legkiemelkedőbb a digitális innováció: e területen 15 pontos emelkedést mért a kutatás, elérve a 42 pontot, míg a nem családi vállalatok stagnálnak 34 ponton.
Fotó: Depositphotos
Tervezgetnek
A betervezett, de még megvalósításra váró innovációk esetében van a legnagyobb eltérés a családi és nem családi tulajdonú cégek esetében, itt 13 pontos különbség van a két szegmens alindexének értékei között. Érdekesség, hogy míg az előbbiek esetében növekvő tendencia látható, utóbbiak esetében jelentős, 5 pontot meghaladó csökkenést mért a kutatás. A már megvalósított innovációs beruházások esetében is hasonló a helyzet, a családi vállalatok esetében 10 pontos növekedés látható, így jelenleg 34 ponton áll a mutató, míg a nem családi cégeknél 8 pontos bezuhanással 23 ponton.
Az innovációs stratégia fontossága az elmúlt félévben a nem családi cégek esetében nem változott (35 pont), azonban a családi vállalkozások esetében tíz ponttal emelkedett ennek a jelentősége, így elérte a 40 pontot. Ez azt jelenti, hogy javult a cégvezetők fejében saját vállalatuk innovativitásának megítélése, valamint növekedni tudott az írott innovációs stratégia szerepe is ezeknél a vállalatoknál. „Az innovációs stratégia megléte kulcsfontosságú egy vállalat életében, hogy egy szisztematikus, folyamatos fejlődést tudjon produkálni” – állapítja meg a kutatás.