7p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A tervek szerint egymilliárd euró éves árbevételt jelentenek a Boschnak a hálózatba kapcsolt gyártási és logisztikai rendszerek.

Több mint 1,5 milliárd euró bevétele lett a Boschnak az elmúlt négy évben az Ipar 4.0 alkalmazásokkal, amelyek mára a gyárak világának határozottan kifizetődő részévé váltak. A vállalat tervei szerint 2022-ben az Ipar 4.0 egymilliárd euró feletti éves árbevételt jelent majd. A Bosch a Hannover Messe kiállításon a jövő gyárát mutatja be, amelyben autonóm szállítójárművek viszik az alkatrészeket a digitális munkaállomásokhoz, a gyártás során robotikai megoldások támogatják a munkavállalókat, a minőségellenőrzés pedig a mesterséges intelligencia (MI) segítségével történik. Az 5G zavartalan és csaknem valós idejű kommunikációt biztosít a gépek és rendszerek között. Így lesz a vízióból valóság a Boschnál.

Az Ipar 4.0 javítja a versenyképességet

A Bosch korán felismerte az Ipar 4.0 lehetőségeit: a vállalat már 2012-ben megkezdte a gyártás és a logisztika hálózatba kapcsolását. Ez a stratégia javítja a versenyképességet, ami a Bosch Ipari technika üzleti szektorának jelentős bővülésében jelentkezik: az előzetes adatok szerint tavaly ezen a területen a cég 8,9 százalékos növekedést ért el –árfolyamhatások nélkül 11 százalékot –, az árbevétel pedig 7,4 milliárd euróra emelkedett. „Az Ipar 4.0 kifizetődő. A digitális és hálózatba kapcsolt megoldások hatékonyabb, rugalmasabb és termelékenyebb gyárakat eredményeznek” – jelentette ki az üzleti szektort felügyelő Rolf Najork, a Bosch igazgatótanácsának tagja. A Bosch projektek is ezt igazolják. A vállalat a dél-németországi Blaichachban működő gyárába például olyan korszerű gyártási technológiákat vezetett be, amelyek hat év alatt 200 százalékkal növelték az ABS és ESP gyártásának volumenét – létesítménybővítés vagy felvásárlások nélkül.

Autonóm szállítórendszereivel a Bosch megjelent az intralogisztikai piacon

Mit ér a nagymértékben automatizált gyártás, ha az anyagok nem kellő időben és mennyiségben érkeznek a gyártósorra? „Ha logikusan végig gondoljuk a jövő gyárát, azt látjuk, hogy a gyártás és a logisztika kizárólag egyben képzelhető el. Az Ipar 4.0 csak így lehet sikeres a gyakorlatban” – szögezte le Najork. A Hannover Messén a Bosch Rexroth bemutatja az ActiveShuttle autonóm szállítójárművet, amely a raktárból a gyártósornak pontosan arra a pontjára viszi az anyagokat, ahol azokra szükség van. A fel- és lerakodást megkönnyítő integrált emelő platformnak köszönhetően a munkavállalóknak egy ujjukat sem kell mozdítaniuk. Lézerszkennereit használva az ActiveShuttle megtalálja az útvonalát, képes az embereket és más járműveket észlelni, és még tanulni is: a szállítórendszer elkészíti és folyamatosan frissíti saját térképét az adott helyszínről.

Az Ipar 4.0 alapját a szoftverek képezik

A jövő gyárának sikere az emberek, a gépek és az adatok hármas pillérén nyugszik. E három pillér harmonikus együttműködéséhez azonban intelligens szoftverekre van szükség. „Az Ipar 4.0 elképzelhetetlen lenne szoftverek nélkül. A Bosch Connected Industry üzleti egységgel tovább bővítjük vezető szerepünket az Ipar 4.0 terén és Nexeed név alatt egyesítjük szoftveres és szolgáltatási szakértelmünket” – jelentette ki Dr. Stefan Aßmann, a Bosch Connected Industry üzleti egységének vezetője. Ez a részleg segíti a vállalati ügyfeleket a szállítások követésében, a termékek gyors és hatékony legyártásában, illetve biztonságos és pontos átadásában. A Nexeed Track and Trace alkalmazásával például a rakomány maga küld információt a helyéről, a hőmérsékletről és a rezgésekről. Így a logisztikai szakemberek végig nyomon követhetik a rakomány útvonalát és eldönthetik, hogy pontos lesz-e az áru érkezése.

A jövő technológiájának kulcsa a mesterséges intelligencia

Mesterséges intelligenciával tanulva a gépek okossá és előrelátóvá válhatnak. Ez óriási lehetőségeket sejtet, hiszen a gépek így átvehetik az embertől az időigényes és monoton feladatokat. „A Bosch szerint az MI kulcsfontosságú technológia. Célunk, hogy a következő évtized közepére minden Bosch termék mesterséges intelligenciával legyen felszerelve, illetve fejlesztése és gyártása is MI alkalmazásával történjen” – jelentette ki Najork. E cél elérése érdekében a Bosch a biztonságos, stabil és érthető MI-re összpontosít. A Hannover Messe kiállításon a vállalat bemutatja a ViPAS nevű, MI alapú vizuális minőségellenőrző rendszert. A fogókarokkal, az élvonalbeli kamera technológiával és az intelligens szoftverrel ellátott rendszer egyszerűen és kényelmesen használható. A nürnbergi Bosch gyárban folytatott kísérleti projekt során a ViPAS 99,9 százalékos sikerrel végzett el 12 000 tesztelést. Ez azt jelenti, hogy a ViPAS csaknem tökéletes pontossággal válogatta szét az „OK” és „nem OK” alkatrészeket. A következő lépés a ViPAS házon belüli további finomítása, hogy a technológia más gyárakban is használható legyen.

Az 5G felgyorsítja az Ipar 4.0 alkalmazását

Az új 5G mobilhálózati szabvány számos Ipar 4.0 alkalmazásnál kulcsszerepet játszik. Az előző szabványhoz képest az 5G akár 100-szor gyorsabb adatátvitelre képes. A megbízhatóság javult, ugyanakkor minimálisra csökkent az adatátvitel késedelme. „A jövő gyárában az 5G lesz a központi idegrendszer” – jelezte Andreas Müller, a Bosch egyik kutatója és egyben az 5G Adatkapcsolatú Ipari és Automatizálási Szövetség (5G-ACIA) elnöke. A Bosch azért vállalta el a 2018-ban létrejött szervezet elnöki tisztét, hogy az új mobilhálózati szabványt a kezdetektől a jövőbeli ágazati igényeknek megfelelően alakítsák. Eddig a világ minden részéből több mint 40 vállalat és kutatóintézet csatlakozott a kezdeményezéshez. A tervek szerint a Bosch még ebben az évben saját gyáraiban végez majd 5G teszteket. A Hannover Messén a Bosch partnereivel (Nokia, Qualcomm és BigRep) együtt mutatja be az új szabvány előnyeit. Ehhez a résztvevő cégek a világon először 5G segítségével biztosítják majd egy 3D nyomtató összeköttetését. Ez lehetővé teszi, hogy bizonyos szabályozó elemeket – amelyek normál körülmények között be vannak építve a gépbe – egy helyi gyártási felhőbe szervezzék ki. Az ilyen funkcióval ellátott gépek egyszerűbbek, olcsóbbak és könnyebben karbantarthatók. 

Svédország a Bosch stratégiai fontosságú partnere

A Bosch és Svédország kapcsolata hosszú múltra tekint vissza. A technológiák és szolgáltatások nemzetközi szállítója 1904 óta van jelen az idei Hannover Messe hivatalos partnerországában. A vállalat jelenleg kilenc helyszínen több mint 1 600 munkavállaót foglalkoztat Svédországban, ahol 2018-ban 1,1 milliárd euró árbevételt ért el. A Bosch itt is a minőség és szolgáltatások javítását célzó hálózatba kapcsolt megoldásokra összpontosít. A kelet-svédországi Mellansel településen lévő Bosch Rexroth gyár például a nagy teljesítményű Hägglunds hidraulikus rendszereket szenzorokkal és felhőalapú alkalmazásokkal kapcsolja össze, valamint gépi tanulási módszereket alkalmaz. Ez javítja a hajtásrendszerek termelékenységét és elérhetőségét. A vállalat egyik ügyfele (LKAB) a Svédország legészakibb városaként ismert Kiruna vasércbányájában alkalmazta az Ipar 4.0 megoldást.



Jöjjön el a 2019-es év egyik legizgalmasabb KKV-eseményére! Több mint 50 előadó és panelbeszélgetés-résztvevő 5 szekcióban! Hogyan tudják kihasználni a magyar KKV-k a digitalizációban rejlő lehetőségeket, és miből tudják ezt finanszírozni? A geopolitikai kihívások, a Brexit és a kereskedelmi háború tükrében mi vár a magyar KKV-kra?
Néhány név az előadók közül: MAGYAR LEVENTE - Külgazdasági és Külügyminisztérium, miniszterhelyettes - JAKAB LÁSZLÓ - Innovációs és Technológiai Minisztérium, miniszteri főtanácsadó - FÁBIÁN GERGELY - Magyar Nemzeti Bank, igazgató - WOLF LÁSZLÓ - OTP Bank, vezérigazgató-helyettes - JELASITY RADOVAN - Erste Bank, vezérigazgató - BALOG ÁDÁM - MKB Bank, elnök-vezérigazgató - HEGEDÜS ÉVA - Gránit Bank, elnök-vezérigazgató - BÚZA ÉVA - Garantiqa, vezérigazgató - RASKÓ GYÖRGY - agrárközgazdász - SALGÓ ANDRÁS - BMW Group Magyarország - FERNBACH ZOLTÁN - Mercedes-Benz Hungária Kft., Hálózatfejlesztési és tréning igazgató - LAUFER TAMÁS - IVSZ, elnök
*/

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!