A biztonsági megoldások magas költsége, a fenyegetések alacsony szintű ismerete a munkavállalók körében és a szakképzett munkatársak hiánya jelentik a három legnagyobb kihívást a digitális védelem biztosítása terén a magyar vállalatoknál. A Sophos megbízásából készült felmérésből az is kiderül, hogy kibertámadás esetén a hazai cégeket leginkább az foglalkoztatja, ha probléma állna be az értékesítési folyamat során.
A vezetők 45 százléka a biztonsági megoldások és szolgáltatások árát tartja a legnagyobb akadálynak a vállalat kiberbiztonságának biztosításában - ezt a kérdést egyformán említik a kis- és nagyvállalkozások. Érdekes módon a költségeket illetően sem a vizsgált szervezetek éves árbevételének mértéke, sem a foglalkoztatottak száma nem bír nagyobb jelentőséggel.
A csehek és a lengyelek nagyságrendileg hasonlóan vélekednek erről a problémáról. A megkérdezettek 53 százaléka, illetve 35 százaléka a védelmi megoldások árát jelölte meg a legfontosabb kiberbiztonsági kihívásként. A felmérésből az is kiderül, hogy átlagosan minden negyedik magyar vállalatnak nincs költségvetése a kiberfenyegetésekkel szembeni védelemre. Minél kisebb a forgalom, annál nehezebb erre költségvetést biztosítani.
Csaknem minden harmadik vezető elismeri, hogy az adat- és rendszervédelemre való odafigyelés hiánya is komoly probléma. Érdemes megjegyezni, hogy erre a nehézségre a középvállalkozások 41 százaléka mutatott rá. Érdekes módon mind a kisebb, mind a nagyobb cégeknél a válaszadók észrevehetően kisebb százaléka - 24 százalék, illetve 27 százalék - vetette fel ezt a kérdést.
"A magyar menedzserek és igazgatók alig 7 százaléka jegyzi csak meg, hogy cégüknél megnőtt az érdeklődés a kiberbiztonság iránt az orosz ukrajnai invázió kezdete után. Ez nem is meglepő, hiszen a biztonságvédelem túl bonyolulttá vált ahhoz, hogy a cégek önerőből gondoskodjanak. A kiberbűnözők egyre merészebb támadásai azt jelentik, hogy jobb eszközökre és több készségre van szükség a biztonsági csapatoknak. Ez megnöveli az IT-környezetek védelmének költségeit" - mondta Szappanos Gábor, a Sophos kiberszakértője.
A válaszadók közel 17 százaléka olyan alkalmazottakra is rámutatott, akik nincsenek tisztában a kiberfenyegetésekkel. Ezt a problémát gyakrabban említették, mint a megfelelő megoldások megvalósításához szükséges időt (16 százalék) vagy a vállalatok elavult informatikai infrastruktúráját (11 százalék), azonban kevesebbszer, mint a képzett szakemberek hiányával (33 százalék) kapcsolatos problémákat.
A csehek és a lengyelek a magyaroknál kisebb valószínűséggel mutatnak rá a biztonsági szakemberek felvételével kapcsolatos problémákra. Mindhárom ország válaszadói egyöntetűen egyetértenek abban, hogy a legkisebb aggodalmukat a külső kiberbiztonsági szolgáltatók elérhetősége jelenti.
A Sophos által végzett munkavállalói felmérés eredményei azt mutatják, hogy a magyar cégek fele nem részesítette munkatársait kiberbiztonsági képzésben. Emiatt problémák adódhatnak a potenciális fenyegetésekkel kapcsolatos tudatosság terén, de abban is, hogy nem hajlandók változtatásokat végrehajtani a védelem téren. Ahol új megoldásokat - például kéttényezős ellenőrzést vagy titkosított VPN-kapcsolatokat - vezettek be, ott az alkalmazottak nem látják munkájukat akadályozónak.
Magyarország egy kibertámadás esetén leginkább a rendelések vagy szolgáltatások fennakadása miatt aggódik. Ez volt a magyar válaszadók leggyakoribb (26 százalék) válasza. Lengyelországban a vezetők 37 százaléka - főként a legalacsonyabb árbevételű cégekből - jelezte, hogy nehézségei vannak a szolgáltatásnyújtás során. Ennek a csoportnak csaknem fele aggódik a kibertámadások esetleges pénzügyi szankciói és jogi következményei miatt is.