2019. augusztus 6. 15:22
MTI

A világ legnagyobb autóipari beszállítója az autógyártás stagnálására számít a következő években.

A német társaság igazgatótanácsának elnöke egy keddi lapinterjúban kiemelte, hogy az új autók piaca jóval gyengébben fejlődik, mint ahogy egy éve gondolták. Az idén eddig Európában, Indiában, Kínában, az Egyesült Államokban, "gyakorlatilag mindenütt visszaesés volt", helyenként tíz százalékot meghaladó mértékben - mondta Volkmar Denner a Süddeutsche Zeitung című német lapnak, hozzátéve: "a kilátások nem jók".

Az iparágnak nem átmeneti visszaeséssel kell számolnia. A Boschnál az új tervek kiindulópontja az, hogy a következő években stagnál az autógyártás, szemben az utóbbi időszakkal, amikor "szinte mindig csak fölfelé tartottunk".

Máshol jobb a helyzet

"A hátszél elült" - mondta a Bosch vezetője, megjegyezve, hogy más területeken, köztük a gépgyártási üzletágban ugyan jobb a helyzet, de az új megrendelések állományának csökkenésében érezhető a gazdasági konjunktúra visszaesése.

MTI Fotó: Komka Péter MTI Fotó: Komka Péter

A Boscht különösen megviselik a Volkswagen csoportnál 2015-ben kitört dízelbotrány hatásai, mert a társaság jelentős részt ural a dízeltechnológia területén. "Ha egy dízel befecskendező rendszernél tíz munkatársat alkalmazunk, akkor egy benzines rendszernél hármat, egy elektromos hajtásrendszernél pedig egyet" - érzékeltette a nagyságrendeket Volkmar Denner, rámutatva, hogy a dízelmotorral szerelt gépkocsik piaci részesedése erőteljesen csökken Európában, és Indiában is visszaesés tapasztalható.

A gondok miatt a világszerte nagyjából 400 ezer embert - Magyarországon 13 ezernél is több munkavállalót - foglalkoztató csoport az idén nem tudja tovább növelni nyereségét, árbevétele pedig a tavalyi szinten lesz a jelenlegi számítások szerint.

Még nem tudják, hány embert tesznek lapátra

Mindennek lesznek "kihatásai a munkatársakra", főleg a dízeltechnológiával foglalkozó üzemekben, hiszen "természetesen reagálnunk kell a kereslet csökkenésére" - mondta Volkmar Denner.

Egyelőre nem tudni, hogy mekkora leépítésre lesz szükség, de igyekeznek majd a lehető legkíméletesebben eljárni, például a korai nyugdíjazás lehetőségeinek kihasználásával vagy az időszakosan foglalkoztatottak számának csökkentéséve.