Több nagy cég is leállította a hirdetéseit a YouTube-on, miután kiderült, hogy a videómegosztó önkéntelenül pedofil hálózatok szerveződését segíti elő.
A problémára egy blogger világított rá, aki videójában bemutatta, hogy "softcore" pedofilok fiatal gyerekeket mutató ártatlan, de gyakran meztelenséget tartalmazó youtubeos képsorok kommentszekcióiban kommunikálnak egymással, és néha még hardcore gyerekpornóra mutató linkeket is megosztanak. A YouTube algoritmusa ráadásul minden megtekintett tartalom után ajánl hasonló videókat, így a rosszindulatú felhasználók még könnyebben jutnak újabb és újabb felületekhez, ahol szerveződhetnek.
A szóban forgó videók sokszor ismert nagyvállalatok hirdetéseit tartalmazták, köztük a Nestléét is, akik a botrány hatására szerdán bejelentették, hogy globálisan leállítják az összes reklámjukat a YouTube-on, amíg a nyomozás tart. Az Epic Games nevű amerikai játékfejlesztő szintén így járt el, és iparági értesülések szerint a Disney is erre a lépésre készül.
Nem ez az első eset, hogy nagyvállalatok hagyják ott a YouTube-ot hasonló események miatt. 2017-ben mások mellett az AT&T és a Verizon állította le a hirdetéseit a platformon, mert aggódtak, hogy azok szélsőséges tartalmakban bukkanhatnak fel. A YouTube (és Google)-tulaj Alphabet akkor bocsánatot kért, és frissítette a hirdetési irányelveit.
A YouTube szerdán reagált, szóvivőjük azt mondta, hogy azonnal akcióba léptek, amint ráirányították a figyelmüket a problémára, és 48 óra alatt több mint 400 olyan csatornát zártak be, ahol "oda nem illő" kommenteket találtak, az illegális tartalmakat pedig jelentették a National Center for Missing and Exploited Children nevű amerikai gyermekvédelmi szervnek. Ezen túl kisgyerekeket mutató videók tízmillióinál szüntették meg a kommentelési lehetőséget. Mint írják, még több teendő áll előttük, és folytatják a munkát, hogy a jövőben gyorsabban tudjanak fellépni az abúzusok ellen.