4p

A csütörtök esti gépek nem mennek, illetve a légitársaság a korábban törölt barcelonai járata után a csütörtökit sem indítja el Ferihegyről.

Törölte szerdán a Ryanair légitársaság szerdai és csütörtöki Budapest és Barcelona között közlekedő járatát, emellett a két csütörtök esti - a Brüsszel melletti - Charleroi-ra közlekedő járat sem indul el. Az ír diszkont cég korábbi közlése szerint története legnagyobb sztrájkjára készül a héten.

Spanyolországban napi 200 járatot érint a sztrájk. A La Vanguardia című napilap szerint ebben a két napban az ír légitársaság menetrendjében 1260 spanyolországi járat szerepel, amelyből 76 százalék közlekedik majd.

A munkabeszüntetés mintegy 75 ezer utast érint a spanyolországi viszonylatokon, de a légitársaság állítja: 90 százalékuk esetében vagy megoldották utazásukat más járatokkal, vagy visszatérítették a jegy árát. Ennek ellenére például a madridi Barajas repülőtérre többen is úgy érkeztek reggel, hogy nem tudták: végül tudnak-e utazni vagy sem. Az El País című napilapnak egy fiatalember például arról panaszkodott: hiába próbálta elérni korábban a légitársaságot, hogy tájékozódjon, nem sikerült velük kapcsolatba lépnie. Az utasoknak a társaság a repülőtéren tájékoztatókat oszt arról, hogy milyen reklamációs lehetőségeik vannak.

Monique Duthiers, a spanyolországi munkabeszüntetést meghirdető egyik dolgozói szakszervezet, a Sitcpla elnöke, délelőtt a madridi  repülőtéren arról beszélt újságíróknak, hogy akciójuk incidensek nélkül kezdődött meg és zavartalanul zajlik 13 spanyol légikikötőben. A fővárosi repülőtéren a sztrájkolók kétnyelvű, spanyol és angol szórólapokon tájékoztatják az utasokat a munkabeszüntetés okairól. A felsorolt 13 pontban szerepel egyebek mellett, hogy mivel írországi munkaszerződéssel rendelkeznek, nem hitelképesek Spanyolországban, nincs munkahelyi balesetbiztosításuk, és nem jár nekik betegszabadság sem.

A Ryanair több mint 1800 spanyol munkavállalóját képviselő két szakszervezet és a légitársaság képviselői a spanyol fejlesztési minisztérium közvetítésével kedd éjfélig, vagyis a sztrájk kezdetéig ültek tárgyalóasztalnál, hogy megoldást találjanak, ám kilenc órányi egyeztetés után sem sikerült megállapodniuk.

A spanyol fejlesztési minisztérium a kétnapos sztrájk idejére 35 és 59 százalék között határozta meg a kötelező minimum szolgáltatásokat a belföldi járatokon, és 59 százalékban a nemzetközi viszonylatokon. 100 százalékos teljesítést írt elő a különböző spanyol szigetek között közlekedő belföldi repülőjáratok esetében. A tárca felhívta a Ryanair figyelmét arra, hogy amennyiben 15 nappal a járattörlés előtt nem értesítette az utasokat, 250 és 600 euró közötti kártérítést köteles fizetni számukra. A spanyol repülésbiztonsági ügynökség (AESA) a nap folyamán több repülőtéren is ellenőrizni fogja, hogy a sztrájk során betartják-e vonatkozó jogszabályokat, és nem sérülnek-e az utasok jogai.

A Ryainair spanyol fedélzeti személyzete mellett sztrájkolnak a légitársaság dolgozói Portugáliában, Olaszországban és Belgiumban is, emiatt Európa-szerte több száz járatot törölnek a menetrendben szereplő 2400-ból.

A Ryanair az írországi személyzet sztrájkja miatt csökkenti a dublini bázissal rendelkező flottáját, és lengyel charter leányvállalatához helyezi át az így felszabaduló gépeket. A légitársaság a téli menetrend kezdetétől, október 28-tól minden ötödik dublini bázisú repülőgépét Lengyelországba helyezi át. Dublinban így 30 helyett 24 Boeing B737 gép állomásozik majd, ami egyúttal több mint száz pilóta és kétszáz utaskísérői állás megszűnését is jelenti. 

A lengyel Ryanair Sun charter légitársaság négy gépből álló flottája pedig a téli menetrendtől a Dublinból áthelyezett gépekkel bővül. A Ryanair a gépek áthelyezésével párhuzamosan megszűnő munkahelyek egy részét is Lengyelországban kínálja fel a Dublinban feleslegessé vált alkalmazottaknak.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!