A cégbíróság október 13-án jegyezte be a legújabb állami céget, az Air Hungary Zrt.-t, melynek papíron légszállítási eszköz kölcsönzése a főtevékenysége. A hvg.hu többször is kérdezte a céggel kapcsolatos tervekről a két érintett tárcát, a Gazdaságfejlesztési Minisztériumot, valamint a Külgazdasági és Külügyminisztériumot, ám eddig nem érkezett válasz.
Pedig jó lenne tisztán látni - írják -, mivel az új céggel kapcsolatba hozható jogszabály-tervezetek és előzmények több lehetséges kormányzati célt, tevékenységet is kijelölhetnek az Air Hungary számára, vagy akár ezek kombinációját is.
A kormány honlapján megosztott tervezethez csatolt háttérdokumentum, a hatásvizsgálati lap az előterjesztés szükségességét “állami légiközlekedési szolgáltató kompetencia központ létrehozásával” indokolja, ilyen kormányzati szándéknak, bejelentésnek azonban nincs nyoma egyelőre. Egy másik rendelettervezet alapján az állami tehergép, az Airbus 330 tulajdonosi joggyakorlója is ez a cég lehetne. Felvetődhet még, hogy az új állami cég talán részt vehet a Rolls-Royce céggel kutatás-fejlesztési projektekben is.
De ennél is érdekesebb, hogy az új cég valamilyen szerepet kaphat az Orbán-kormány által az év végére lezárni tervezett repülőtér-visszavásárlásban, vagy a Budapest Airport visszavásárlása után a repülőtér üzemeltetésében. Erre enged következtetni egy közben már az Országgyűlés elé került törvényjavaslat, mely alapján az állam a repülőtér működtetését átengedheti a kormány állami érdekeltségbe tartozó gazdasági társaságnak.