Hétfőn számoltunk be arról, a GYSEV eleshet attól, hogy vadonatúj szerelvények jöjjenek Nyugat-Magyarország egyik fontos vasúti közlekedési útvonalára. A nyugat-magyarországi cég és a Stadler idén márciusban kötött szerződést új intercity villamos motorvonatok szállításáról, amelyek Sopron és Budapest, illetve Szombathely és Budapest között közlekednének. A GYSEV-nek a szerződés aláírásától számítva hat hónapja maradt a finanszírozás biztosítására és a szerződés életbe léptetésére, ami szeptember 19-én lejár.
A kormány sietett a GYSEV segítségére. Az Orbán Viktor által aláírt rendelet értelmében a személyszállítási közszolgáltatás színvonalának javítását szolgáló 9 darab, továbbá opcionálisan 2 darab motorvonat beszerzésének finanszírozását célzó, legfeljebb 160 millió euró tőkeösszegű (jelenlegi árfolyamon 6,32 milliárd forint) értékű hitelszerződéshez kapcsolódóan 100 százalékos mértékű egyedi állami garanciát vállaljon a hitelszerződésből származó fizetési kötelezettségekre - derült ki a hétfő este megjelent Magyar Közlönyből.
A kormány felhatalmazta a GYSEV-et, hogy a hitelszerződést nyilvános pályázat kiírása, ajánlatok bekérése nélkül az Európai Beruházási Bankkal kösse meg.
Lázár János építési és közlekedési miniszternek pedig gondoskodnia kell arról, hogy a GYSEV az opcionálisan beszerzendő motorvonatok finanszírozásához a hitelszerződés szerinti hitelből csak annyit hívjon le, amely összeghez szükséges – önrésznek minősülő – projektek forrása a hitel lehívásakor a GYSEV részére rendelkezésre áll.